Nuffnang Ads

Jumaat, 21 Jun 2013

Bubur Kacang Hijau Baik untuk Ibu Hamil


Setiap jenis makanan mempunyai kelebihannya tersendiri dalam membantu kesihatan dan kecantikan diri seseorang jika diambil mengikut kadar sesuai. Antara makanan yang mempunyai khasiat tinggi, tetapi kurang diketahui orang ramai ialah kacang hijau atau nama saintifiknya Phaseolus Radiatus L.

Dipercayai berasal dari India, ia mengandungi protein, vitamin B1, vitamin B2, Vitamin A, vitamin E, niasin, amylum, besi, belerang dan mineral penting seperti fosfor, kalsium serta karotin yang amat diperlukan tubuh.

Bagi individu yang sedang berdiet, kandungan lemak di dalam kacang hijau dapat membantu usaha mereka dan zat gizi di dalamnya mampu mengatasi penyakit anemia (kurang sel darah merah), membantu mencuci perut, mengubat gangguan hati dan melancarkan pembuangan air besar.

Ketua Penolong Pengarah (Pemakanan) C52 Jabatan Kesihatan Selangor, Jamilah Ahmad, berkata protein dan zat besi yang tinggi dalam kacang hijau dapat membantu tumbesaran seseorang terutama golongan kanak-kanak dan ia juga mampu membina darah.

"Setiap individu digalakkan mengambil kacang hijau dalam diet mereka bagi memastikan badan memperoleh zat yang diperlukan. Kacang hijau dapat menggantikan sumber protein haiwan seperti yang terkandung dalam daging serta ikan," katanya.

Jamilah berkata, bagi golongan berpendapatan rendah atau suri rumah yang ingin berjimat terutama ketika harga barangan meningkat, mereka boleh memasak produk daripada sumber kacang hijau untuk keluarga berikutan harganya yang lebih murah.

Katanya, pengambilan kacang hijau dalam kuantiti setengah atau satu cawan sudah mencukupi bagi seseorang.

"Kekurangan seseorang mengambil kekacang boleh mengehadkan zat untuk tubuh mereka, tetapi pengambilan berlebihan tidak mendatangkan sebarang kesan negatif.

"Penggunaan atau pemakanan kacang hijau di kalangan masyarakat adalah menggalakkan dan kebanyakan penduduk di negara ini gemarkan produk makanan berasaskan kacang hijau seperti bubur kacang hijau, kuih kacang dan tempe," katanya.

Di negara ini, katanya, semua etnik menggemari kacang hijau dan menggunakan produk itu dalam masakan mereka.

Manfaat Kacang Hijau Untuk Ibu Hamil:

Selain baik bagi kesihatan dan mencegah dari beberapa macam penyakit.

Manfaat kacang hijau juga sangat baik untuk Ibu Hamil.
Kacang hijau mengandung Asam Folat yang penting
untuk Ibu hamil.

Ibu hamil dapat mengonsumsi kacang hijau sejak awal kehamilan atau sebelum hamil.

Khasiat yang terkandung dalam asam folat sangat baik bagi perkembangan saraf pada bayi dalam kandungan.

Manfaat kacang hijau yang mengandungi asam folat ini juga dapat menghindarkan dari terjadinya bayi kelainan jantung, bibir sumbing, dan berbagai kecacatan lainnya.

Selain itu Asam folat juga dapat meningkatkan kecerdasan bayi.

Tidak kalah dengan kacangnya, kecambahnya juga memiliki manfaat seperti:

• Antioksidan yang terkandung di dalamnya dapat membantu memperlambat proses penuaan dan mencegah penyebaran sel kanker.

• Kandungan vitamin E-nya membantu meningkatkan kesuburan.

• Sangat baik untuk menjaga keasaman perut dan melancar pencernaan. kerana arena bersifat alkalis (basa).

• Untuk kecantikan, dapat membantu meremajakan dan menghaluskan kulit, menghilangkan noda-noda hitam pada wajah, menyembuhkan jerawat, menyuburkan rambut dan melangsingkan tubuh.

Tiada ulasan:

Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1