Nuffnang Ads

Rabu, 25 Januari 2012

Panduan menjaga payudara



Pola makan yang tinggi lemak dapat meningkatkan risiko kanser payudara . Pola pemakanan yang kaya lemak dapat menghasilkan zat kimia dalam usus yang ketika berhubungan dengan bacteria akan merubahnya menjadi estrogen sebagai penyebab kanser.

Tingkatkan pengambilan serat:
Kandungan buah-buahan dan sayuran penting untuk mencegah kanser payudara. Serat yang terkandung dalam makanan seperti buncis , seluruh jenis gandum, buah-buahan dan sayuran dapat mempengaruhi metabolism estrogen dalam tubuh dan menurunkan estrogen dalam darah.

Makan banyak sayuran:
Makan sayuran seperti kangkung , bayam dan lobak cina baik bagi kesihatan payudara kerana mengandungi komponen sulfur yang disebut indoles.Indoles dapat membantu mengurangi estrogen dari tubuh dan mencegahnya tumbuh menjadi kanser payudara.

Ikan:
Mengamalkan makan ikan setiap minggu seperti tuna , salmon , makarel dan sarden dapat membantu mencegah kanser payudara . Minyak Omega 3 yang biasanya ditemukan dalam ikan ini dapat membantu memperkuat sistem kekebalan dan menghalangipengaruh tumor yang menyebabkan kanser. Mungkin pendapat terbaik mengenai hal ini adalah penemuan di Amerika Utara dimana wanita Eskimo yang makan minyak Omega 3 berasal dari ikan sama sekali tidak memiliki kanser payudara.

1 ulasan:

YaYaNsMuM berkata...

...dan tak lupa juga Lakukanlah pemeriksaan sendiri payudara (PSP) setiap bulan, (^_^). Thanks for sharing the info!

Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1