Nuffnang Ads

Isnin, 19 Disember 2011

Khasiat ling zhi diakui



"Di Malaysia tidak berapa ramai yang menanam cendawan ling zhi kerana pasarannya tidak begitu memberangsangkan," kata Prof Dr. Noorlidah Abdullah dari Institut Sains Biologi, Fakulti Sains, Universiti Malaya.

Turut mengamalkan pengambilan air minuman ekstrak daripada ling zhi, beliau berkata ia sangat sesuai sebagai langkah awalan menjaga kesihatan.

Dengan mempunyai bahan aktif dikenali sebagai polisakarida yang berupaya menguatkan sistem imun, ling zhi boleh dijadikan langkah awalan untuk menghalang dan merawat kanser, anti-alergi, anti-radang, antiviral, antibakteria dan antioksidan, katanya.

"Apabila sistem imun kita rendah, maka akan terbentuklah sel-sel kanser. Selain itu, ling zhi mempunyai antioksidan paling tinggi berbanding cendawan lain yang ditanam.

"Antioksidan oleh menyingkir radikal bebas yang terbentuk dalam badan melalui metabolisme tubuh.

''Radikal bebas itu akan merosakkan lipid pada membran sel dan asi deoksiribonukleik (DNA). Jadi bila berlakunya serangan, badan boleh terdedah kepada penyakit seperti jantung, artritis dan penyakit lain.

"Penyakit-penyakit ini timbul apabila umur meningkat akibat kekurangan antioksidan.

"Kalau ambil ling zhi dari awal, sistem ketahanan kita akan sentiasa tinggi dan dapat melindungi diri daripada serangan pelbagai penyakit," kata Dr. Noorlidah.

Ling zhi juga, katanya, baik untuk paru-paru dan hati kerana ia meningkatkan proses nyah toksid.

Menurutnya, ling zhi boleh beri harapan kepada pesakit diabetes.

Dikatakan khasiat cendawan ling zhi berupaya membantu mengelakkan pesakit diabetes daripada dipotong kakinya dan ini diakui pengusaha cendawan, Ganofarm Sdn. Bhd, P.G. Cheng.

Berkelulusan ijazah sarjana muda kimia, Cheng yang menanam ling zhi sejak tujuh tahun lepas, berkata pengalaman berurusan dengan pesakit diabetes sebelum ini, membuktikan keberkesanan cendawan itu.

"Ada seorang lelaki di Alor Setar (Kedah) kakinya hampir dipotong disebabkan luka. Lukanya menjadi teruk disebabkan dia ada penyakit diabetes.

"Selepas menggunakan produk ling zhi yang diproses menjadi serbuk, kaki pak cik itu dapat diselamatkan dan tidak perlu dipotong," katanya.

Selain selalu menerima kedatangan pesakit diabetes ke ladangnya di Tanjung Sepat, pesakit darah tinggi dan (kulit) ekzema juga berkunjung untuk mendapatkan produk daripada ling zhi.

1 ulasan:

TS Frima berkata...

wah, saya belum pernah dengar sebelumnya...
ternyata begitu toh ;)

Tajaan

Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1