Nuffnang Ads

Isnin, 17 Januari 2011

Tanduk rusa boleh ubati penyakit

Tanduk rusa dibekukan sebelum dihantar ke sebuah syarikat bio teknologi yang terletak di Taman Perindustrian Malaysia (TPM) di Raub, Pahang.


APABILA bercakap tentang rusa, ramai yang terbayang akan dagingnya yang enak untuk di makan. Sebab itu juga haiwan itu mula diternak secara komersial bagi memenuhi permintaan terhadap dagingnya.

Tetapi khasiat yang ditawarkan oleh rusa bukan sekadar daging. Tanduknya juga sebenarnya mempunyai nilai yang lebih tinggi kerana mempunyai khasiat perubatan tertentu.

Laporan oleh beberapa jurnal perubatan menunjukkan tanduk rusa mempunyai khasiat untuk mengubati beberapa jenis penyakit terutama penyakit dalaman.

"Terdapat laporan daripada pakar perubatan dan jurnal dari universiti Amerika Syarikat, Korea Selatan, Jepun, Australia dan New Zealand yang telah membuat kajian tentang tanduk rusa.

"Oleh itu, saya yakin potensi khasiat tanduk rusa boleh dikembangkan dan mengambil inisiatif sendiri membuat kapsul untuk merasai kesannya," kata Muhammad Akhbar Chiraghdin yang mengusahakan ternakan rusa untuk tujuan itu.

Daripada laporan yang disiarkan dalam jurnal-jurnal yang dibacanya itu, Muhammad Akhbar mengambil risiko untuk menternak rusa bagi mendapatkan tanduknya.

Beliau sebelum ini pernah terlibat dalam pelbagai bidang ternakan termasuk lembu dan kambing.

Daripada pengalaman tersebut beliau mendapati menternak rusa lebih mudah kerana ia lebih tahan penyakit.

Lagi pula ternakan rusa untuk tanduk tidak memerlukan haiwan itu disembelih.

Beliau yang kini mempunyai 2,000 ekor rusa berkata, tanduk-tanduknya akan dipotong setahun sekali.

Kerja-kerja pemotongan itu katanya, dilakukan dengan teliti supaya haiwan tersebut tidak cedera dan boleh kekal hidup hingga 15 tahun.

Setiap kali 'dituai' kata beliau, tanduk yang diperolehi ialah sekitar 50 kilogram.

"Kami akan potong semasa tanduk berusia 40 hari dan dipotong setahun sekali. Tanduk akan dibekukan sebelum dihantar ke sebuah syarikat bio teknologi yang terletak di Taman Perindustrian Malaysia (TPM) di Raub, Pahang," katanya.

Jelasnya, kilang berkenaan yang beroperasi di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) akan membuat kapsul dengan mengeringkan, memotong dan menghancurkan tanduk tersebut untuk dijadikan kapsul.

Mengenai kaedah pembuatan, beliau berkata, hanya syarikat itu yang tahu caranya tanpa meminggirkan khasiatnya.

Beliau juga ada membuat kapsul secara kecil-kecilan untuk dijual pada kenalan rapat dan juga ahli keluarga lain.

Katanya, sebelum dipasarkan ke pasaran domestik, beliau melakukan ujian keberkesanan khasiat pil tanduk rusa ke atas dirinya.

"Saya pernah terjatuh dan patah tulang. Doktor yang merawat saya suruh saya berehat tetapi saya mahu ke ladang. Dengan mengambil beberapa biji kapsul tanduk rusa, alhamdulillah saya beransur pulih dan kembali bekerja seperti biasa," jelasnya.

Apabila diberikan kepada rakan lain yang mempunyai penyakit tertentu mereka juga memberi maklum balas positif bahawa kapsul tanduk rusa mempunyai khasiat.

"Oleh itu, saya tidak menoleh kebelakang dengan menghantar sampel tersebut kepada Biro Farmasi Negara dan Kementerian Kesihatan untuk mendapatkan status kelulusan untuk dijual di pasaran tempatan," jelasnya yang dijangka mendapat keputusan pada Mac ini.

Berdasarkan pengetahuannya, tiada pihak yang menjalankan perusahaan itu dan beliau mengambil langkah berani untuk melakukannya.

Namun, atas permintaan tinggi beliau tidak dapat memenuhi kehendak pengguna kerana jumlah pengeluaran tanduk rusa kurang menampung pasaran.

1 ulasan:

Nizam Awang Brahim berkata...

Berabih pulok la orang mencari ruse...

Tajaan

Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1