Nuffnang Ads

Ahad, 19 Julai 2009

Rahsia Kangkung


Rahsia Perubatan Semulajadi-Kangkung
Kali ini kita tengok khasiat sayur. Ramai yang tak suka makan sayur kan? Ha..rugila macam tu. Selain membekalkan khasiat seperti vitamin dan zat galian, sayur juga mempunyai khasiat dalam menyembuhkan beberapa penyakit atau masalah kesihatan. Siri kali ini, saya huraikan khasiat sayur kangkung atau nama saintifiknya Ipomea reptans.

Kangkung mudah diperolehi dan murah plak tu. Di kawasan kampung, kangkung mudah tumbuh secara meliar di tepi-tepi sumber air. Tapi, pastikan anda bersihkan dulu ye kangkung tu walau di mana pun anda daptkannya. Edisi kali ini, saya nak bagitau anda empat rahsia perubatan kangkung; merawat buasir, merawat insomnia, sakit kepala dan melebatkan rambut!

1. Merawat buasir

Bagi anda yang menghidap penyakit ini, mungkin anda merasa malu untuk berjumpa doktor. Mungkin kangkung boleh bantu anda. Setidak-tidaknya membantu proses penyembuhan penyakit anda. Untuk merawat buasir, anda boleh gunakan kangkung sebagai ulam. Bagi anda yang tak suka makan mentah, anda boleh celur atau rendam seketika kangkung ke dalam air panas. Ingat, jangan lama-lama ye. Nanti khasiatnya hilang. Amalkan selalu ulam kangkung. Pasti ada perubahan!

2. Merawat Insomnia atau susah tidur

Amalan kangkung sebagai makanan bersama nasi dapat membantu anda yang susah untuk tidur. Pelbagai cara boleh dilakukan sama ada makan sebagai ulam ataupun buat sayur goreng ataupun sebagai sayur berkuah. Terpulang kepada selera anda. Yang penting, jangan masak dalam jangkamasa yang lama bagi memastikan khasiatnya.

3. Merawat sakit kepala

Yang selalu sakit kepala, kaedahnya sama seperti kaedah 1 dan 2 di atas.

4. Melebatkan rambut

Bagi yang kurang rambut di kepala tu, ha..ini kaedahnya. Ambil secekak kangkung dan bersihkan. Sediakan semangkuk/sebesen kecil air. Kemudian, ramas kangkung tai di dalam rendaman air tersebut. Ramas sehingga keluar lendir-lendir dari kangkung tersebut. Ambil lendir tersebut, sapukan kepada kulit kepala anada yang kurang rambut tu! Kemudian, balut dengan tuala dan biarkan sehingga 30minit. Setelah 30minit, buka tuala dan bersihkan kepala anda. Untuk hasil yang optimum, amalkan seminggu sekali.

Pesanan : Kangkung mempunyai batang yang berongga ataupun ruang kosong. Ruang kosong ini mudah untuk dimasuki cacing ataupun ulat. Sebaiknya, jika kangkung yang anda beli/perolehi mempunyai batang yang besar, anda bolehlah membelah batang tersebut dan cuci.

Semoga edisi kali ini dapat bantu ramai pembaca setia blog ni.

Tiada ulasan:

Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1