Nuffnang Ads

Isnin, 25 Januari 2010

Penawar Bisul




*Punca-punca

Bisul selalunya terjadi apabila satu atau lebih daripada folikel rambut – injap berbentuk tiub dari mana rambut tumbuh – dijangkiti bakteria stafilokokus aureus.

Bakteria-bakteria ini selalunya berada pada kulit dan kadangkala laluan kerongkong dan nasal/hidung, yang bertanggungjawab untuk beberapa jenis penyakit serius termasuklah pneumonia, meningitis, jangkitan trek urinari dan infeksi endokartitis di lapisan jantung.

Ia juga merupakan punca utama jangkitan penyakit yang didapati daripada hospital dan makanan. Bakteria stafilokokus yang menyebabkan bisul lazimnya masuk melalui luka, kesan cakaran atau lain-lain pecahan di kulit anda.

Sebaik ini terjadi, sel-sel darah putih khas, neutrofil akan ‘meluru’ ke kawasan tersebut untuk melawan jangkitan, menyebabkan inflamasi dan nanah terbentuk – satu campuran sel-sel darah putih lama, bakteria dan sel-sel kulit yang mati.


Terdapat beberapa cara utk merawat penyakit bisul...antaranya ialah;

1. Ambil sedikit kapur sirih dan sapukan di tempat yang ditumbuhi bisul…lakukan selalu dan InsyaAllah ia akan hilang dan sembuh.

2. Tumbuk bawang putih hingga hancur…sapukan bawang putih di tempat yang kena bisul dan balutkan supaya bawang putih tidak jatuh lakukan beberapa kali hingga bisul itu hilang.

3. Tumbuk beberapa tangkai pucuk daun semalu hingga lumat..tampalkan pada keliling bisul dan biarkan sehingga ia kering amalkan selalu sehingga bisul itu sembuh..

4. Rendam senggegam beras dan beberapa ketul kunyit hidup dengan air sejuk.. kemudian tumbuk hingga hancur kemudian letakkan pada bisul sehingga ia kering.

5. Asah kulit buah delima (buah yang baru) …campurkan dgn daun lidah buaya kemudian sapukan pada permukaan bisul… insyaallah mujrab.

2 ulasan:

mama affan berkata...

bwg putih sll ada kat umah..kalau kena bole apply..

MrsNor berkata...

salam ibu kesuma...
terimakasih atas petua ini...berguna sangat

p/s - sy linkkan blog ini ke blog sy

Tajaan

Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1