Nuffnang Ads

Khamis, 25 Jun 2015

Punca Rambut Beruban Dan Cara Mengatsinya


Uban terjadi apabila ada gangguan pada sintesis protein di bahagian kulit rambut kepala yang dinamakan ‘skin eprdermis’, di mana terdapat sel melamocyte yang berfungsi untuk menghasilkan pigment melanin.

Melanin ialah protein yang membuatkan kulit dan rambut menjadi warna semulajadi. Melanin juga memberikan warna kepada iris mata dan bulu.

Menurut hasil kajian The Journal of Investigative Dermatology yang dibentangkan pada tahun 2005, manusia berkulit putih akan mengalami rambut beruban pada usia pertengahan 30.

Orang Asia pula akan mengalami rambut beruban pada lewat 30-an, manakala golongan berkulit hitam pula mampu mengekalkan rambut mereka tanpa beruban sehingga ke usia pertengahan 40.

Terdapat juga beberapa penyakit kulit yang boleh menyebabkan kanak-kanak mengalami rambut yang beruban. Antaranya vitiligo, tuberous sclerosis, waardenburg syndrome dan neurofibromatosis yang menyebabkan kehilangan warna hitam pada rambut.

Berdasarkan satu hadis dari ‘Amr ibn Shu’ayb dari bapanya, dari datuknya, bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Jangan mencabut uban, kerana ia akan menjadi cahaya pada Hari Kebangkitan.”

Masalah rambut beruban pada usia muda bukan sahaja menyebabkan anda kurang keyakinan diri dan berasa malu berada di khalayak ramai. Oleh itu, ketahuilah faktor-faktor yang menyebabkan rambut  anda beruban. Antaranya ialah;

1) Faktor Usia

Perubahan pada warna rambut seseorang berlaku biasanya apabila seseorang itu telah meningkat usia. Kajian di Eropah mendapati bahawa kira-kira 40 peratus orang Eropah telah mula mengalami masalah rambut beruban pada usia 40 tahun.

2) Genetik

Perubahan pada warna rambut seseorang adalah bergantung hampir keseluruhannya kepada faktor genetik. Dua jenis gen yang bertanggungjawab dalam menentukan proses perubahan warna rambut seseorang iaitu Bcl2 dan Bcl-w.

Perubahan pada warna rambut ini berlaku apabila melanin (pigmen warna) berhenti daripada dihasilkan pada akar rambut dan ini menyebabkan rambut seterusnya akan tumbuh tanpa pigment melanin.

3) Kekurangan vitamin B 12

Kekurangan vitamin B 12 akan mengurangkan pembentukan melanin. Masalah ini biasanya dialami kepada sesetengah golongan seperti kepada ibu-ibu yang mengandung di mana mereka mudah untuk mengalami kekurangan vitamin B 12 dan zat besi di dalam tubuh.

4) Faktor-faktor lain
Kajian yang dijalankan oleh J.G.Mosley di British Medical Journey pada 1996 mendapati bahawa perokok akan mengalami empat kali lebih cepat mengalami masalah rambut beruban.

Sebagaimana anda mengetahui faktor-faktor rambut beruban di atas, jom kenali langkah yang sesuai untuk mengatasi masalah uban ini pula.

Hanya tiga langkah yang perlu anda amalkan dan berkemungkinan ia melambatkan proses penumbuhan uban anda.

1) Pengambilan nutrisi di dalam permakanan
Pilih makanan berprotein tinggi untuk memastikan sistem pembinaan sel berlaku secara efisien. Buah-buahan dan sayur-sayuran juga perlu untuk memelihara dan memastikan tubuh kita sihat.

2) Mengamalkan sukan secara berkala
Bersukan secara berkala atau berjadual boleh melambatkan uban tumbuh. Ini kerana apabila anda berpeluh ia menunjukkan tubuh dan sel-sel di bawah kulit atau lemak anda tidak tersumbat.

3) Jauhi tekanan hidup seperti stres
Anda perlu sentiasa ceria dan jauhi stres kerana ia menyebabkan perasaan dan aliran emosi terganggu. Situasi ini menyebabkan hidup anda menjadi tidak teratur dan boleh membantutkan sistem normal badan anda.

Isnin, 15 Jun 2015

5 Tips hilang ketiak berbau



1-   Menggunakan deodorant. Cara menghilangkan bau ketiak menggunakan deodorant memang paling banyak dilakukan karena memang prosesnya instant, namun hasilnya juga tidak bisa permanen. Anda bisa menggunakan produk-produk deodoran yang saat ini banyak tersedia di pasaran. Misal di mini atau super market bahkan di toko pun sekarang sudah banyak tersedia. Pilihlah produk yang berkualitas dan cocok dengan tubuh anda.
2-   Menjaga kebersihan tubuh dengan memakai pakaian bersih. Salah satu penyebab dari aroma ketiak yang tidak enak adalah karena adanya bakteri serta sel mati yang ada di ketiak. Jagalah dari hal itu misal dengan anda mengenakan pakaian yang bersih dan berbahan katun yang akan membantu kulit anda untuk bisa lebih bernafas.
3-    Konsumsi air putih secara cukup. Jika anda rajin minum air putih, maka sirkulasi air yang ada di tubuh anda akan lancar. Air putih bermanfaat untuk produksi keringat yang sehat tanpa bau. Bandingkan bau keringat anda jika anda lebih besar porsi meminum air selain air putih. Minumlah air putih dengan cukup paling tidak dalam sehari minimal delapan gelas.
4-    Menggunakan jeruk nipis. Caranya sangat mudah, anda potong jeruk nipis menjadi dua bagian lalu gosokkan pada ketiak anda. Anda juga bisa memanfaatkan air jeruk nipis tersebut, caranya peras beberapa tetes air jeruk dan campur dengan daun sirih, lalu oleskan di bagian yang menimbulkan bau tak sedap akibat keringat.
 5-   Memanfaatkan cuka. Cobalah mengoleskan sedikit cuka dicampur sedikit air di ketiak dan daerah yang berbau lainnya. Biarkan kering untuk beberapa waktu kemudian bilas hingga bersih. Lakukan cara ini sebelum tidur dan bersihkan pada saat anda bangun pagi harinya.

Selasa, 9 Jun 2015

Sering Mencukur Miss V Bahaya bagi Kesehatan Wanita


 Menjaga kecantikan tubuh dan wajah adalah hal penting bagi wanita. Tidak hanya merawat yang terlihat, kita juga harus menjaga kesehatan dan kecantikan bagian tubuh yang tak terlihat, yakni organ intim kewanitaan.

Namun, beberapa dari Anda, ada yang melakukan hal ekstrem, demi membuat Miss V terlihat lebih indah dan cantik, salah satunya dengan melakukan Vagina Waxing.

Tentang hal ini, Dr. Tri Ari Wibowo dari laman Meetdoctor, menyampaikan bahwa secara medis hal ini tak disarankan. "Melakukan wax sebenarnya bisa melemahkan kulit vagina yang bisa menyebabkan rasa gatal dan infeksi," ujar pria yang sering dipanggil Aria itu. Selain itu, jika wanita tak pintar menjaga kebersihan setelah melakukan wax, bisa terjadi komplikasi serius.

Sebaiknya wanita tidak sembarangan melakukan perawatan kecantikan. " Tidak semua kegiatan memercantik vagina baik untuk Anda,"ungkapnya. Jika perawatannya mengakibatkan infeksi atau keluhan sebaiknya segera dihentikan. Karena yang terpenting, adalah vagina yang sehat.

"Memercantik vagina boleh, namun lebih baik tak usah melakukan hal ekstrem yang nantinya justru mengganggu kesehatan," katanya.


Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1