Nuffnang Ads

Rabu, 31 Julai 2013

TIPS: Apa Penyebab Kulit Ketiak Hitam


Memiliki kulit ketiak yang menghitam tentu tidak nyaman, Meski dapat ditutupi dengan pakaian, namun warna yang lebih gelap pada bagian ini tentu akan mengganggu penampilan. Bahkan, kulit ketiak yang menggelap bisa menjadi tanda penyakit tertentu.

Warna kulit yang menggelap dapat diakibatkan oleh beberapa hal, antara lain paparan sinar matahari, bekas luka, dan gangguan kulit lainnya. Sementara pada bagian ketiak, ada beberapa penyebab umum yang mempengaruhi warna kulitnya, antara lain:

- Acanthosis nigricans:

American Osteopathic College of Dermatology mengidentifikasi acanthosis nigricans sebagai gangguan yang ditandai dengan tanda kulit yang menggelap di daerah ketiak, leher, dan jari-jari. Pertumbuhan kulit yang tidak normal ini merupakan hasil dari peningkatan kadar insulin dan biasanya mengindikasikan resistensi insulin. Resistensi insulin merupakan risiko utama dari diabetes tipe 2.

- Hiperpigmentasi:

Kondisi kulit lainnya yang diidentifikasi oleh American Osteopathic College of Dermatology, hiperpigmentasi juga merupakan penyebab kulit menggelap di sekitar ketiak. Umumnya hiperpigmentasi tidak hanya terjadi di sekitar ketiak, tapi juga di sekitar pangkal paha. Hiperpigmentasi biasanya tidak berbahaya dan dibentuk dari produksi melanin yang berlebihan.

- Iritasi kulit:

Iritasi pada kulit ketiak terjadi akibat gesekan dari tindakan mencukur rambut ketiak dan pakaian yang kasar. Iritasi mengakibatkan bekas hitam karena bekas luka sehabis iritasi mengering.

- Keringat:

Menurut Health and Beauty Daily Glow, keringat berlebih merupakan penyebab paling umum warna kulit ketiak yang menggelap, terutama jika keringat mengandung asam urat.

- Sel kulit mati:

Sel kulit mati yang terakumulasi menyebabkan warna kulit yang lebih gelap pada ketiak. Untuk mengatasinya, maka rajinlah menggunakan scrub untuk mengikis kulit mati.

- Rambut ketiak:
Rambut ketiak dapat memberikan kesan gelap pada kulit ketiak karena warna rambut lebih gelap dari warna asli kulit. Meski sering mencukurnya, akar rambut yang ada dalam kulit ketiak tetap memberikan kesan gelap. Maka ada baiknya menghilangkan rambut ketiak hingga ke akarnya.

Isnin, 22 Julai 2013

4 Cara Mudah Usir Nyamuk dari Rumah

Serai wangi

Nyamuk tampaknya tidak menyukai tanaman-tanaman dengan keharuman menyengat.

Tanaman pertama adalah bunga Lavender (lavandula agustifolia). Tidak hanya dapat menghindarkan rumah Anda dari nyamuk, bunga ini juga sangat cantik. Di balik kecantikanya, terdapat zat linalool dan lynalyl acetate yang tidak disukai nyamuk.

Tanaman kedua adalah Geranium atau Tapak Dara (pelagornium citrosa). Tanaman ini juga mampu mengusir nyamuk karena keharumannya. Anda hanya perlu meletakkannya di pekarangan rumah, lalu biarkan tanaman tersebut mengeluarkan wanginya yang khas.

Tanaman ketiga adalah serai wangi (cymbopogon nardus). Tanaman ini mengandung zat geraniol, metilheptenon, terpen, terpen-alkohol, dan asam organik yaitu sitonelal. Singkatnya, kandungan ini tidak disukai nyamuk. Letakkan tanaman rimbun ini di pekarangan rumah Anda. Bentuknya yang menjuntai dapat "memenuhi" dan memberikan "volume" pada taman.

Tanaman keempat adalah Zodia (Evadia suaveolens). Zodia memiliki kesamaan dan perbedaan dengan ketiga tanaman sebelumnya. Sama seperti Lavender, Geranium, dan serai wangi, Zodia akan mengeluarkan aroma jika daun-daunnya saling bergesekkan. Sayangnya, tanaman ini tidak kuat terkena paparan sinar matahari. Oleh karena itu, tanaman ini lebih cocok dijadikan tanaman indoor. Anda dapat menempatkan tanaman ini di dekat jendela atau ventilasi ruangan. Tentu, tanaman ini cocok untuk mengusir nyamuk dari dalam rumah.

Jumaat, 19 Julai 2013

Khasiat asam gelugur


Menyingkap dari segi saintifik dan fungsinya, buah asam gelugur atau Garcinta Cambogia berasal daripada keluarga Guttiferae yang digunakan dengan meluas dalam masyarakat Melayu negara ini sebagai bahan perasa tambahan untuk menyedapkan lauk-pauk.

Buah yang juga dikenali sebagai Malabar Tamarind bagi penduduk India, bukan sahaja menambah keenakan masakan tetapi juga menjadi produk komersial untuk mengurangkan berat badan di kalangan masyarakat Eropah.

Asam gelugur mengandungi sejenis asid utama hydrocitrate yang dikaji oleh saintis pemakanan terbukti sangat berkesan untuk membantu mengekang nafsu makan dan menggalakkan penguraian lemak dalam tubuh manusia dan haiwan.

Minyak asam gelugur mempunyai tiga fungsi asas yang utama iaitu mengurangkan lemak atau kegemukan, meningkatkan produktiviti dan mengurangkan selera makan.

Dari segi perubatan India kuno (Ayurveda), asam keping ini dipercayai boleh mengatasi masalah penghadaman, rawatan cacing, parasit, tumor dan cirit-birit berdarah.

Bagi penduduk Kampung di Pahang, Siti Rahijah Ahmad, 65, golongan tua mengamalkan kaedah perubatan tradisional berasaskan buah asam gelugur khususnya mengenai penyakit dalam perut dan bengkak di anggota badan.

"Namun, kita lebih gemar menjadikan asam keping atau gelugur ini sebagai perencah dalam masakan gulai asam dan asam pedas ikan Sungai Tembeling yang dijadikan hidangan sejak turun-temurun di sini," kata Siti Rahijah.


Selasa, 16 Julai 2013

Lendir Siput Ramuan Mujarab Awet Muda


Siput boleh saja dianggap hama yang  mengganggu keindahan taman Anda. Tapi jangan anggap remeh khasiat lendir binatang yang masuk kelas moluska ini.

Sebuah salon kecantikan di Jepang memanfaatkan lendir siput sebagai solusi mujarab kecantikan dan berbagai masalah kulit wajah. 

Lendir siput, yang mengandung kombinasi protein, antioksidan dan asam hyularonic yang kuat, diyakini mampu menjaga kelembapan kulit, meredakan inflamasi, dan mengganti kulit mati.

Di samping itu, lendir juga dapat melindungi kulit dari kerusakan akibat sinar ultraviolet.

Yoko Miniami, Sales Manager Clinical Salon, salah satu klinik di Tokyo yang menawarkan perawatan wajah dengan lendir siput menuturkan sangat optimis dengan manfaat lendir siput untuk kulit wajah.

"Lendir siput dapat membantu proses penyembuhan sel kulit wajah yang rusak. Jadi kami berharap facial dengan lendir siput ini dapat bermanfaat untuk kulit wajah," ujar Yoko kepada Sunday Telegraph, seperti yang TRIBUNnews.com kutip dari Daily Mail.

Cara kerjanya, selama 60 menit siput dibiarkan mengitari area wajah pasien yang telah dibersihkan sebelumnya.

Perawatan wajah yang dinamai Celebrity Escargot Course ini juga dilengkapi dengan pijitan wajah, pemberian masker, dan penggunaan mesin penghantar gelombang elektronik.

Untuk penggunaan di rumah, klinik juga memberikan pasien sebuah krim yang telah diinfusi dengan lendir siput. Siputnya sendiri merupakan siput yang dipelihara khusus oleh klinik. Siput tersebut diberi makanan berupa sayur-mayur seperti wortel, bayam, bayam Swiss, dan sayuran khas Jepang, komatsuna.

Ingin mencoba?  Celebrity Escargot Course dibanderol seharga 161 poundsterling atau sekitar Rp 2,5 juta.

Jumaat, 12 Julai 2013

Kacang soya hitam: Ubatan tradisional dan kecantikan


Perubatan tradisional Cina percaya nut­risi dalam kacang soya hitam membantu menguatkan ginjal dan hati.

“Apabila organ ini kuat dan berfungsi secara optimum, peredaran darah di dalam badan serta bahagian pende­ngaran juga dapat dijalankan secara optimum sekali gus membantu dalam keseimbangan fungsi tubuh badan.

“Selain itu, kacang soya hitam turut digunakan secara tradisional dalam kecantikan bagi memiliki kulit yang cerah dan berseri selain membantu menghalang keguguran rambut serta kemunculan uban.

“Kacang soya hitam juga dijadikan serbuk yang digunakan terus kepada kulit bagi menyingkirkan sel kulit mati dan membantu proses pemulihan kulit,” jelas pakar perubatan..

Tambahnya, asid lemak yang terdapat di dalam kacang soya juga bertindak sebagai pelembap yang digunakan untuk menghaluskan kulit. Sehingga kini, kacang soya hitam digunakan sebagai salah satu bahan dalam pembuatan produk kecantikan kulit.

Menyedari kebaikan soya hitam kepada tubuh badan, syarikat pengeluar makanan dan minuman terkemuka di Malaysia, Yeo Hiap Seng (M) Berhad melancarkan minuman kacang soya hitam bagi memudahkan pengguna menikmati khasiatnya.

Selasa, 9 Julai 2013

Makan Ikan Penting untuk Perempuan


Mengonsumsi ikan yang kaya asam lemak omega 3 seperti salmon secara signifikan dapat menurunkan risiko seorang perempuan muda terkena penyakit jantung, sebagaimana dilaporkan oleh para ahli asal Denmark.

Para peneliti menemukan bahwa perempuan usia subur yang tidak pernah makan ikan memiliki risiko 50 persen lebih tinggi terkena masalah kardiovaskular ketimbang perempuan yang sering mengonsumsi ikan.

"Kami menemukan bukti bahwa meskipun hanya beberapa kali dalam sebulan seorang perempuan mengonsumsi ikan, tetapi mereka tetap diuntungkan," pemimpin penelitian Marin Strom, dari Statens Serum Institute, Copenhagen.

"Tetapi penting untuk ditekankan bahwa, untuk mendapatkan manfaat terbesar dari ikan dan minyak ikan, perempuan harus mengikuti rekomendasi diet untuk mengonsumsi ikan sebagai makanan utama setidaknya dua kali dalam seminggu," tambahnya.

Strom dan rekan mengumpulkan data 49.000 perempuan hamil antara tahun 1996-2008. Peneliti bertanya seberapa banyak dan apa jenis ikan yang mereka makan - berharap untuk mengetahui apakah mengonsumsi jenis ikan tertentu membantu mengurangi risiko penyakit kardiovaskular. Para perempuan berusia sekitar 15-49 tahun dan mereka juga ditanya tentang gaya hidup dan sejarah medis keluarga.

Selama delapan tahun masa tindak lanjut, ada 577 kejadian kardiovaskular - termasuk hipertensi, stroke dan penyakit jantung - dicatat. Lima perempuan meninggal karena penyakit kardiovaskular.

Secara keseluruhan diketahui bahwa perempuan yang sedikit mendapatkan asupan ikan atau tidak sama sekali lebih mungkin dirawat di rumah sakit terkait penyakit kardiovaskular ketimbang mereka yang sering makan ikan.

Para peneliti juga mencatat, risiko terkait kardiovaskuler tiga kali lebih tinggi pada perempuan yang tidak pernah makan ikan daripada perempuan yang mengkonsumsi ikan tinggi omega-3, setidaknya sekali seminggu.

"Sumber terbaik untuk memperoleh asam lemak omega-3 adalah salmon, herring, makarel, trout, dan Greenland halibut," kata Strom.

Menurut Strom, penelitian seperti ini sebelumnya hanya difokuskan pada laki-laki, dan bukan perempuan. "Ini adalah studi pertama yang memfokuskan secara eksklusif pada wanita usia subur," katanya.

Ahad, 7 Julai 2013

Sedut lemak bukan untuk kurus


 LIPOSUCTION atau bahasa pasarnya sedut lemak adalah proses menghapuskan lemak daripada lapisan bawah kulit pada bahagian-bahagian tertentu dengan tujuan memperbetulkan bahagian bermasalah dan banyak lemak.

Ramai dalam kalangan wanita salah faham dengan berfi kiran liposuction sebagai satu proses menurunkan berat badan sedangkan ia bukan!

Sebelum mengambil keputusan melakukan sedut lemak, anda perlu bersedia dari segi fi zikal dan mental, mesti ada pengetahuan mengenai proses ini dan tahu apa tujuan utama ia dilakukan.

Paling penting adalah mendapat pendedahan daripada doktor yang berpengalaman di klinik atau di hospital.

Kulit terdiri daripada tiga lapisan iaitu epidermis, dermis dan hypodermis.

Epidermis dan dermis merupakan lapisan di mana kelenjar sebum, melanocyte, saraf, rambut tumbuh dan deria sentuh berada.

Lapisan terlibat dalam liposuction adalah hypodermis iaitu tempat lapisan lemak berada.

Fungsi lemak di hypodermis adalah sebagai penebat, insulasi dan penyimpan tenaga.

Dalam proses liposuction, lemak yang disedut keluar adalah lemak lapisan pertama dan lapisan kedua.

Oleh itu, masalah selulit juga boleh dirawat dengan kaedah liposuction.

Proses sedut lemak menggunakan laser boleh dibuat pada mana-mana bahagian tubuh, ia tidak terhad kepada perut dan juga punggung malah boleh dilakukan pada lengan, paha, bahagian pipi dan dagu berlapis dengan kos RM3,000 ke atas.

Pakar pembedahan kosmetik akan memeriksa kesihatan pesakit terlebih dulu bagi memastikan mereka sihat untuk menjalani pembedahan sedut lemak.

Jenis rawatan:
Kini terdapat pelbagai kaedah liposuction yang selamat seperti laser liposuctiob, power assited liposuction, vaser liposuctiob, body jet liposuction dan sebagainya yang menggunakan mesin canggih dari negara Itali dan German.

Setiap satu prosedur mempunyai kelebihan masing-masing.

Kebanyakan wanita gemar melakukan kaedah sedut lemak laser lipossuctiob yang boleh dilakukan di klinik estetik sahaja.

Ia kaedah lebih selamat, tidak begitu sakit, tidak memakan masa dan tidak mengalami pendarahan.

Pilihan sama ada mahu menjalani rawatan sedut lemak bergantung kepada jenis rawatan — sama ada membabitkan bahagian kecil atau besar. Secara umumnya, rawatan sedut lemak adalah selamat selagi ia dijalankan pakar yang ada peralatan lengkap iaitu sistem pemantauan (bagi memantau tekanan darah dan nadi), elektrokardiogram (ECG), alat intravena (IV) dan cecair titis sehingga sekurang-kurangnya dua liter.

Prosedur sedut lemak boleh dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu menyedut kurang satu liter, satu liter atau lebih dua liter lemak.

Bagi prosedur kecil (satu atau kurang daripada satu liter lemak) boleh dilakukan di klinik yang ada semua kemudahan di atas.

Bagi prosedur besar (melebihi dua liter lemak), disaran dijalankan di hospital kerana bagi setiap liter lemak yang disedut, individu berkenaan kehilangan kira-kira 200 mililiter darah. Untuk prosedur besar (dua liter lemak), seseorang kehilangan sehingga 500 militer darah dan kehilangan ini perlu diganti dengan cecair titis sepanjang tempoh rawatan.

Proses rawatan:
Sebelum pembedahan, anda diberi ubat bius (setempat atau menyeluruh). Sebaik ubat bius bertindak, pembedahan dimulakan menggunakan alat penyedut yang dilekatkan dengan kanula (alat besi kalis karat).

Lebihan lemak disedut menggunakan pam penyedut atau jarum besar. Tempoh rawatan berbeza mengikut jumlah lemak disedut.

Selain itu jika berlaku komplikasi akibat penyakit lain, pesakit boleh dihantar terus ke unit rawatan rapi dengan segera untuk dipantau sepanjang masa. Jadi isu lambat mendapat rawatan susulan tidak timbul jika dijalankan di hospital walaupun kosnya lebih sedikit berbanding di klinik.

Jika hendak melakukan liposuction kali kedua perlu tunggu enam bulan bagi memberi peluang tubuh kembali stabil dari semua kesan ubat bius. Anda tidak boleh jalani rawatan sedut lemak berulang kali dalam tempoh singkat.

Dari sudut kesihatan, proses sedut lemak membolehkan seseorang menjadi lebih sihat dengan terhapusnya lemak yang menjadi beban kepada tubuh.

Setelah proses ini, seseorang akan terdorong untuk kembali menjaga pemakanan dan mengawal berat badannya.

Seseorang yang menjalani sedut lemak lazimnya akan menjaga kesihatan ke arah yang lebih baik untuk mendapatkan berat dan bentuk badan idaman.

Namun, sedut lemak bukan jalan termudah untuk menghilangkan berat badan atau sebagai jalan untuk membuang lemak dengan cepat.

Jalan yang terbaik dan paling selamat adalah dengan menjaga diet dan senaman di samping memperbetulkan ketidakseimbangan hormon.

Menjaga makanan dan senaman memperbetulkan fungsi badan dan menghilangkan berat badan.

Jumaat, 5 Julai 2013

Halau nyamuk dengan cara mudah




Sekiranya anda diganggu nyamuk terutama waktu hendak melelapkan mata (nak tidur) ini petua mudahnya:

1. Ambil beberapa biji limau nipis. (jeruk dalam bahasa Indonesia)
2. bunga cengkeh
3. piring/pinggan.

Potong dua buah limau tadi kemudian cucuk bunga cengkeh diatasnya kemudian letakan kedalam pinggan atau piring (seperti gambar di atas).

Insya Allah nyamuk akan lari dan anda dapat tidur dengan lelapnya..

selamat mencuba

Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1