Nuffnang Ads

Khamis, 30 Ogos 2012

Bisa haiwan ubat mujarab

PENGGUNAAN toksin reptilia seperti ular, biawak Gila Monster, kala jengking, sengat tebuan dan labah-labah sudah lama diamalkan dalam perubatan alternatif homeopati.

Bagaimanapun, bisa haiwan semakin diterima dalam perubatan moden khususnya untuk dijadikan penawar penyakit kronik.

Pengarah Taman Reptilia Australia, John Weigel memberitahu, penghasilan bisa antivenin diperlukan bagi kes individu dipatuk ular.

“Sekurang-kurangnya 50 hingga 600 ular berbisa digunakan setiap dua minggu sekali di Australia bagi proses pengekstrakan bisa.

“Bisa itu bagi menyelamatkan kira-kira 300 nyawa mangsa patukan ular berbisa setiap tahun,” katanya.

Weigel berkata, ramai pengkaji perubatan cuba mendapatkan ular jenis Brazil di Australia kerana keupayaannya menghasilkan penawar tekanan darah tinggi serta gangguan kardiovaskular lain.

Siput penawar:
Lebih kurang 560 daripada hampir 3,000 spesies ular di dunia adalah berbisa manakala 10 daripada sejumlah ular paling berbisa boleh ditemui di Australia.

Bukan sekadar bisa ular yang mampu menjadi penawar penyakit kronik. Biawak, haiwan yang dianggap menggeli dan menjijikkan hakikatnya berupaya melaraskan kandungan glukosa dalam darah manusia.

Kandungan air liur biawak Gila Monster atau nama saintifiknya, Heloderma suspectum boleh menurunkan paras gula pesakit diabetes jenis kedua.

Ubatan yang diperoleh daripada air liur biawak itu dikenali sebagai Byetta. Ia berkesan merangsang perembesan insulin sebagai tindak balas terhadap kandungan glukosa yang tinggi dalam darah.

Selain itu, apabila hormon glukagon yang membantu meningkatkan kandungan glukosa dalam darah disekat, ia berfungsi mengurangkan berat badan seseorang.

“Apabila orang mendengar Byetta boleh menurunkan berat badan, ia serta-merta menjadi laris,” kata pakar farmasi dan diabetes Australia, Sandra Leal.

Dalam pada itu, siput mudah didapati di sungai dan lautan serta enak dimakan. Namun, lain pula halnya dengan siput kon.

Ini kerana siput itu mampu melemahkan mangsanya seperti ikan, cacing dan moluska dengan menjelirkan lidah yang berbentuk jarum sebelum menyuntik sejumlah toksin ke dalam badan mangsa.

Para saintis berpendapat, individu yang disengat siput kon berisiko 90 peratus untuk mati.

Namun, saintis telah berjaya mengubah toksin spesies siput itu menjadi ubat untuk merawat pelbagai gangguan sistem saraf seperti Parkinson dan Alzheimer, serta mengawal kemurungan, ketagihan nikotin dan skizofrenia.

Terdapat lebih 500 spesies siput kon yang lazim ditemui di kawasan terumbu karang.

Seorang saintis daripada Universiti Washington, Amerika Syarikat (AS), Miqin Zhang pula membuat penyelidikan mengenai bisa kala jengking jenis Deathstalker yang berpotensi mengubat kanser otak.

Katanya, kandungan klorotoksin dalam bisa haiwan itu mampu mengubat kanser otak dengan konsep terapi gen.

“Klorotoksin menghapuskan gen pencetus tumor penyebab kanser otak,” ujar Zhang.

Tidak terhenti begitu sahaja, sengat lebah tarantula, kala jengking dan ular tedung didakwa berkesan mengubat pelbagai penyakit kronik.

Pakar perubatan dari Amerika Syarikat (AS), Samuel A. Wickline menemui protein pada sengat lebah iaitu melittin untuk merawat kanser.

Ahad, 26 Ogos 2012

4 Makanan Penyebab Perut Kembung

Kacang Polong
Tidak nikmat rasanya jika acara makan-makan, yang seharusnya menyenangkan, berakhir dengan perut kembung. Selain mengganggu penampilan, juga dapat menimbulkan rasa tidak nyaman karena bagian perut jadi terasa 'berat'.

Menurut ahli gizi Keri Glassman, selain karena proses makan yang terlalu cepat atau konsumsi minuman berkarbonasi, perut kembung bisa juga disebabkan beberapa jenis makanan. Masalah terjadi saat Anda mengenakan balutan pakaian ketat, ataupun menghadiri acara penting, hindari makanan ini untuk melindungi perut.

Sayuran:
Dilansir Women's Health, sayur-sayuran seperti brokoli, asparagus, dan brussel sprout, banyak mengandung rafinosa. Yakni zat pembentuk rasa manis yang juga mampu menghasilakan gas berlebih saat dicerna.

Produk susu:
Susu dan berbagai olahannya seperti es krim dan keju mengandung laktosa. Sementara, tubuh kurang memiliki enzim yang cukup untuk mencernanya.

Permen karet:
Sebagian besar permen karet yang mengklaim 'bebas gula' biasanya mengandung pemanis buatan, yang sulit diurai usus. Akibatnya, tubuh pun memproduksi gas berlebih sehingga dapat membuat perut kembung.

Kacang polong:
Serat larut yang terkandung dalam makanan ini tidak benar-benar langsung larut. Bahkan saat proses pencernaan selesai, hingga dapat dapat memproduksi gas berlebih.

Lalu, apa lagi yang bisa dilakukan supaya acara makan tidak berujung pada perut kembung? "Konsumsi makanan dengan prebiotik, seperti pepaya dan nanas yang mengandung enzim papain dan bromelain. Kedua zat ini sangat baik untuk pencernaan. Kunyah makanan secara perlahan, dan berjalanlah setelah makan," Glassman menyarankan.

Khamis, 23 Ogos 2012

Khasiat Bawang Putih

Bawang putih atau garlic dalam bahasa Inggerisnya memang amat popular di kalangan mereka yang mengamalkan perubatan tradisional. (Nama saintifik Allium satvium).

Ia mudah di dapati di pasaran. Malahan khabarnya di Jerman, ia merupakan jualan bukan berunsur dadah yang paling laris dijual di kedai-kedai ubat/farmasi! Sering disebut sebagai ubat tradisional yang menakjubkan yang dapat menyelesaikan banyak masalah perubatan sejak zaman berzaman  mampu memerangi bakteria, melawan parasit usus dan berjenis-jenis virus.

Khasiat bawang putih memanglah banyak, diantaranya, ( kesan perubatan bawang putih maksima sekiranya diambil secara mentah atau dihancurkan tanpa dimasak- mempunyai kesan antibiotik yang kuat)

a) penawar sengatan - ambil 2 ulas bawang putih, ditumbuk hingga lumat dan terus tampal di tempat yang terkena sengatan lipan atau kala jengking

b) penawar sakit kepala - ambil 3 ulas bawang putih. ditumbuk hingga lumat dan terus pupuk di atas dahi.

c) penawar batuk dan lelah - ambil 3 ulas 3 ulas bawang putih. ditumbuk, dan diperah untuk mendapat jus/airnya. Gaul dengan 1 sudu besar madu asli dan 1 sudu teh gula.. Makan kesemuanya. lakukan beberapa kali hingga baik.

d) penawar cacing kerawit - kunyah dan telan seulas bawang putih.

e) penawar kembung perut - panggang atas api 5 ulas bawang putih. Makan ketika perut merasa masuk angin.

f) penawar mulut busuk - tumbuk hingga hancur 3 ulas bawang putih bersama 9 kuntum bunga cengkih. Digunakan sebagai ubat gigi dan dicampur dengan air buat berkumur. Lakukan 3 kali sehari

g) penawar luka kecil - 4 atau 5 ulas bawang putih ditumbuk hingga lumat. Tampal di tempat yang terluka.

h) penawar buasir - ambil 4 ulas bawang -utih. Belah dua. Campur dengan 1/2 cawan cuka. rebus sampai mendidih. Bila sejuk, makan atau tumbuk lumat 3 ulas bawang putih bersama 1/2 inci halia.

i) penawar sakit otot - ambil minyak bawang putih, dan gosok di bahagian badan yang sakit seperti di belakang, di bahu, di punggung.

j) penawar sakit kerongkong - 10 ulas bawang putih ditumbuk, kemudian diambil airnya. campur dengan air bersih, terus ditapis dan terus diminum untuk membersihkan kerongkong.

k) penawar sakit gigi - 4 bahan : tumbuk 3 ulas bawang putih. ambil 3 sudu teh cuka, 1 sudu teh garam, 1 sudu teh madu. Gaul kesemuanya dan tampalkan pada gigi yang sakit. ATAU tumbuk lumat 2 ulas bawang putih. campur dengan 1 sudu teh minyak sapi.campurkan kedua-dua bahan ini. panaskan dan masukkan ke dalam gigi yang berlubang.

l) penawar bisul - ambil 1 ulas bawang putih, pecahkan dengan belakang pisau. Sapu atau gosok beberapa kali pada bisul sehingga ia mengecil dan hilang.

m) penawar payu dara yang sakit - rebus 1 labu bawang putih dengan sebanyak 2 cawan air. Minum airnya 3 kali/sehari

m) penawar selsema - campurkan 3 sudu besar madu dengan 5 ulas bawang putih yang telah ditumbuk lumat. Gaul rata dan minum/makan

Lain-lain khasiat/kegunaan:

1) membantu pencernaan serta membantu menambah nafsu makan
2) membantu menyekat pembesaran/pertumbuhan sel barah - seperti barah kolon, hati, buah pinggang, kulit, esofagus, perut, pundi, buah dada, serviks
3) berkesan mengawal paras/tahap gula dalam darah
4) membantu merendahkan tahap lipoprotein jahat LD2, VD2 dalam darah serta meningkat tahap lipoprotein yang baik HD2 dalam darah, menyekat pengumpulan darah.
5) membantu melancarkan peredaran darah dan memperbaiki metabolisme.

Kepercayaan :

1) masyarakat mesir purba percaya bahawa bawang putih boleh membantu meraweat kecacingan, jantung, dan sakit kepala.

2) masyarakat Melayu percaya bawang putih yang dicampur dengan minyak kelapa boleh digunakan sebagai minyak urut yang baik.

3) getah bawang putih boleh mengatasi masalah kulit/tumit pecah.

4) orang China percaya bahawa bawang putih boleh membantu buang angin dalam badan, menambah sedap makanan, mengurangksan panas badan.

Jumaat, 10 Ogos 2012

Konsumsi Buah Kiwi Saat Sahur Perut Jadi Lambat Lapar

BANYAK manfaat yang diperoleh ketika mengonsumsi buah-buahan saat sahur. Tubuh lebih bisa tahan untuk tidak lapar meski  perut tidak diisi selama 14 jam.  Serat dalam  buah  akan  mampu membantu menjaga tingkat kadar  glukosa di dalam darah lebih stabil.

Mengonsumsi buah jauh lebih baik ketimbang meminum kopi atau teh dan minuman manis lainnya. Kadar gula dalam minuman manis justru membuat kadar glukosa naik dan perut pun cepat lapar. 
  
"Saat sahur, konsumsilah makanan lengkap seperti  nasi, sayur. Ganti minuman manis bergula dengan konsumsi buah. Konsumsi minuman manis justru akan membuat kadar glukosa darah naik yang akan  membuat perut  cepat lapar, badan mudah lemas dan  mengantuk," papar ahli gizi dari Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo, dr. Fiastuti Witjaksono Sp.GK dalam talkshow Dengan Buah Kiwi Zespri, Pencernaan Sehat Saat Puasa dan Siap Sambut Lebaran di Jakarta, Kamis (2/8/2012).

Lantas, buah apa yang cocok untuk melengkapi santap sahur? Buah kiwi menjadi salah satu pilihan. Kandungan  vitamin C akan  bisa mencegah tubuh terserang penyakit sekaligus memperkuat tulang dan gigi. Kandungan vitamin C yang dikandung 100 gram kiwi sekitar 92,7mg. Kiwi juga merupakan sumber vitamin E yang kaya, bahkan dua kali lebih banyak dari apel. Kiwi hijau yang mengandung vitamin, mineral, antioksidan, serat, prebiotik serta enzim  actinidin.
  
"Kiwi adalah buah yang tinggi akan serat, baik serat larut dan serat tak larut. Kandungan protein yang diserap dengan baik akan menjadi zat pembangun, menganti sel yang rusak dan membantu metabolisme tubuh bekerja dengan baik. Larutan serat yang tinggi penting menjaga penyerapan karbohidrat dan lemak," paparnya.
  
Kandungan indeks glikemik dalam kiwi juga rendah sehingga membantu metabolisme tubuh dalam menjaga kadar gula darah agar tetap stabil dan cocok untuk penderita diabetes. Kandungan serat larut tinggi akan menjaga penyerapan karbohidrat dan lemak sementara serat larut tidak tinggi akan menjaga bakteri baik yang memberi makan sel khusus.
  
Saat lebaran sebagian makanan yang kita konsumsi berlemak, dengan santan dan daging, konsumsi buah kiwi  dapat menetralisir beban berat di pencernaan. Konsumsi dua buah kiwi tiap hari  membantu organ pencernaan, membuat buang air lancar dan bekerja dengan baik.
  
"Kiwi salah satu buah yang kandungan seratnya paling tinggi. Ada vitamin C sebayak 90 mg, jeruk dengan berat yang sama sekitar 53-55 miligram atau hampir dua kali lipat. Kandungan indeks glisemik rendah sehingga membuat  kadar darah tidak mudah naik,"  katanya.

Jumaat, 3 Ogos 2012

Tips membangkitkan Selera Saat Santap Sahur




Saat bulan puasa biasanya selera makan kita menurun terutama saat makan sahur. Padahal, dengan makan yang cukup membuat tubuh kita sehat dan bisa menahan lapar sampai berbuka.

Ada beberapa tips dari ahli gizi Rosihan Anwar SGz agar kita makan sahur berselera. Berikut tips agar kita berselera makan sahur :

1. Bangunlah lebih awal sebelum anda makan karena saat bangun tidur langsung makan akan menurunkan selera makan kita.

2. Konsumsilah makanan yang berkuah seperti sejenis sup karena makanan berkuah juga menambah selera makan anda

3. Konmsumsilah makanan yang bergizi dan seimbang dan tinggi serat serta mudah cerna seperti roti, tahu, tempe dll.

4. Hindari makanan yang merangsang pencernaan seperti makanan pedas, makanan yang mengandung gas, dingin, asin, manis.

5. Buatlah menu yang bervariasi artinya tiap sahur makanan yang dimakan berbeda agar tidak bosan.

6. Minumlah air hangat atau jus hangat serta konsmusi buah.

Khamis, 2 Ogos 2012

Tips Agar Gula Darah Tak Melonjak Saat Berbuka

Menyantap menu sembarangan, dengan pemanis berbahan sembarangan, potensial memicu penyakit hipoglikemia.

Karena itu, dianjurkan mengonsumsi gula alami saat berbuka puasa. Karena kontrol asupan gula saat berbuka puasa wajib dilakukan, agar tetap sehat menjalankan ibadah puasa.

"Kita bisa membuat berbagai kreasi manis yang tetap sehat, misalnya memilih menu berbuka yang memiliki rasa manis alami seperti buah-buahan, " jelas dokter bagian Gizi Klinik di RSCM, dr. Diana Suganda, MKes.

Pemilihan buah-buahan karena memiliki kandungan gula buah atau fruktosa yang lebih sehat dibandingkan dengan gula. Untuk membuat menu berbuka dengan pemanis alami ternyata mudah. Diana memiliki kiat-kiatnya.

- Berbuka dengan kurma memang bagus, karena kurma mengandung karbohidrat kompleks, tidak menaikkan gula darah secara drastis.
- Ketika memasak kolak, kita dapat mengganti atau mengurangi gula pasir/jawa dengan menghaluskan labu kuning atau ubi jalar. Lalu siapkan santan encer.
- Jika membuat koktail, ganti air sirup dengan jus buah. Misalnya semangka, melon, atau air kelapa.
- Sedangkan untuk puding atau agar-agar, gunakan buah-buahan sebagai isinya, dan sebagai rasa manis, tuangkan air kelapa, jus jeruk, atau jus tomat.

"Kita harus cermat memilih menu berbuka, agar puasa tetap sehat, dan bisa menikmati makanan," Diana mengingatkan.

Langkah mengganti gula dengan pemanis alami berbahan buah menghindarkan lonjakan kadar gula darah saat berbuka puasa.

Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1