Nuffnang Ads

Sabtu, 17 Mac 2012

5 Petua dan Penawar Penyakit



Penawar Pecah Bibir Mulut Atau Lidah Dengan Sebab Tergigit:

Ambil getah pokok sena yang berwarna merah, kemudian bubuh ke tempat yang pecah. InsyaAllah dalam dua hari akan sembuh.

Petua Membuang Kaca Dalam Kaki:

Ambil bubur nasi yang panas dan letak di tempat yang luka kemudia tutup dengan daun sireh dan balut. Ulang selama 5 hari. Nanah akan akan keluar berserta kaca tersebut.


Petua Membuang Duri Dalam Kaki:

Untuk membuang duri di dalam kulit, ambil seulas bawang merah lumurkan dengan minyak kelapa ( minyak masak) kemudian bakar hingga hangus dan tampalkan pada tempat yang luka.

Petua Mengubati Penyakit Barah Darah (Leukemia):

Pokok Kemunting Cina menghasilkan Alkaloid Vinblastina dan Vinkristina yang boleh mengubati penyakit barah.

Ambil 20 gram kemunting cina (bunga warna putih atau merah) yang sudah dijemur dan rebuskannya. Minum airnya 2 kali sehari dan lakukan sedemikian sehingga sembuh.

Penawar DEMAM KUNING:

Ambil segenggam daun dari pohon Dokong Anak (seperti daun duri kemang yang tumbuh di atas padang di kenali dengan nama daun Tiking). Tumbuk sampai halus, kemudian tuangkan air masak (air mati) yang suam ke dalamnya dan campurkan sedikit garam. Minumlah air tersebut segelas pada waktu pagi dan segelas pada waktu petang. Insya Allah dalam masa dua minggu penyakit tersebut akan hilang.

Rabu, 7 Mac 2012

Petua Halau Siput Babi


Siapa yang gemar tanam pokok bunga kat sekitar rumah tentu sedar masalah Siput babi. Sekali-sekala akan kelihatan siput ini tanpa diundang. Kalau dibiarkan hmm… alamatnya lepas tu dia panggil kekawannya yang lain datang berkampung pada pokok bunga kita yang kita tanam.

Tapi apa nak buat, sudah menjadi lumrah kejadian siput macam itu.

Siput ini memang suka tempat-tempat yang teduh menghijau dan lembap. Tambah pulak kalau musim hujan, makin menjadi-jadi lah kedatangannya.

Bagi sesiapa yang sudah tak tahan nak ‘melayan’ kerenah siput babi yang sering merosakkan tanaman, ada satu petua yang boleh dicuba.

Caranya ialah dengan menabur serbuk kayu atau serbuk gergaji pada sekitar daun dan batang pokok. Dengan berbuat demikian, insyaAllah, siput babi akan ‘hilang selera’ untuk mendekati pokok tanaman kita.

Kalau tak percaya, cuba taburkan sedikit serbuk kayu pada siput babi… tidak senang duduk ia dibuatnya. bila dah selesai eksperimen ini jangan lupa pula bersihkan semula siput itu dari kotoran serbuk yang kita tabus tadi.. kesian pula siput tu…

Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1