Nuffnang Ads

Sabtu, 26 November 2011

Petua bebas Virus Flu, Makan Makanan Ini



Perubahan cuaca memicu munculnya banyak virus termasuk flu. Karena itu kekebalan tubuh perlu dijaga dengan tetap mengkonsumsi makanan sehat dan suplemen daya tahan tubuh.

Menurut Ayurveda, ada sejumlah makanan sehat yang mengandung antioksidan tinggi dan baik untuk memperkuat daya tahan tubuh serta mencegah beragam penyakit termasuk diantaranya virus flu. Apa saja?

Tiram:

Tiram kaya akan kandungan zinc atau seng. Fungsi zinc dalam reaksi enzimatik lebih dari mineral lainnya, sehingga penting untuk sistem kekebalan tubuh.

Tomat:

Kandungan nutrisi pada tomat efektif dalam melawan herpes dan membantu melindungi tubuh terhadap penyakit degeneratif.

Teh hijau:

Teh hijau mengandung antioksidan EGCG, yang dapat menurunkan resiko terkena kanker. Teh hijau juga menahan pertumbuhan bakteri dalam usus.

Cabai:

Cabai kaya akan beta-karotein, vitamin A dan memiliki sifat antikanker. Makan makanan pedas bisa mencegah hidung tersumbat, infeksi pada saluran darah serta mencegah kanker prostat.

Bawang putih:

Bawang putih memiliki nutrisi baik untuk meningkatkan senyawa T-lymphocytes dan macrophages pada tubuh yang baik untuk meningkatkan sistem kekebalan dalam tubuh.

Kayu Manis:

Kayu manis kaya akan antioksidan, yang menahan pertumbuhan pembekuan darah dan bakteri. Hal ini juga membantu menstabilkan gula darah, dan melawan kolesterol jahat serta diabetes tipe2.

Ubi Jalar:

Ubi jalar mengandung glutation, sebuah antioksidan yang dapat meningkatkan metabolisme nutrisi dan sistem kekebalan tubuh serta melindungi tubuh dari penyakit serius. Misalnya, Alzheimer, parkinson, penyakit hati, cystic, fibrosis, HIV, kanker, jantung dan diabetes.

Labu Kuning:

Labu mengandung antioksidan penting dan beta-karoten, nutrisi yang terurai menjadi vitamin A. Penting untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh.

Jamur:

Jamur memiliki nutrisi dahsyat yang baik untuk mengurangi resiko kanker, membantu meningkatkan sel darah putih, mengeluarkan racun dalam tubuh dan mencegah kerusakan dari radikal bebas serta baik untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh.

Delima:

Delima kaya akan antioksidan yang baik untuk melawan kanker. Minum jus delima secara teratur bisa mencegah kanker prostat, paru-paru dan sejumlah jenis kanker lainnya.

Rabu, 23 November 2011

3 Petua Untuk Memulihkan Sakit Mata

Daun Bunga Melati



1. Ambil beberapa helai daun bunga Melati (Melur).

2. Bersihkan daun tersebut dan tumbuk ia sampai lumat.

3. Setelah lumat, tampalkannya pada bahagian kening anda.

4. Lakukannya setiap hari. Pastikan anda menggantikannya dengan daun melati yang baru setiap kali mengulangi proses no.1 hingga 3.

Daun sirih


DAUN SIRIH:

1. Ambil beberapa helai daun sirih yang masih muda.
2. Bersihkannya dan ramas daun sirih tersebut sampai hancur.

3. Rendamkan daun yang telah hancur tadi ke dalam bekas berisi air panas.

4. Kemudian, biarkan ia terendam sehingga air panas tadi bertukar menjadi suam-suam kuku.

5. Setelah itu, tapiskan air rendaman tersebut dengan menggunakan sehelai kain bersih ke dalam satu bekas yang lain.

6. Akhir sekali, rendamkan mata anda ke dalam bekas tersebut sambil mengelipkan mata berulang kali.

Kaedah ini boleh diamalkan setiap hari sehinggalah mata anda sihat.



TERAKHIR:

1. Ambil beberapa helai daun sirih.

2. Bersihkan ia dan kemudian rebus daun sirih tadi sampai mendidih. Jangan lupa tambahkan sedikit garam ketika anda merebusnya.

3. Setelah mendidih, dinginkan air rebusan tersebut terlebih dahulu.

4. Seterusnya, tapiskan air rebusan yang telah dingin ke dalam sebuah bekas lain dengan menggunakan kain putih.

5. Akhir sekali, kelip-kelipkan kelopak mata anda ke dalam bekas berisi air rebusan daun sirih yang telah ditapis tadi.

Anda boleh lakukan cara ini sebanyak 3 kali sehari. Buatlah sehingga sakit mata anda beransur pulih.

Sabtu, 19 November 2011

Khasiat Ikan Keli ( leleh)



Technology Park Malaysia (TPM) menerusi penyelidikannya mendapati ikan keli atau nama saintifiknya, Clarias gariepinus, mempunyai kandungan Omega-3 pada kadar 0.51 gram bagi setiap 100 gram, jauh lebih tinggi berbanding kandungan Omega-3 dalam ikan salmon (0.20g/100g), mackerel (0.10g/100g) atau trout (0.40g/100g).

Kadar lemak dalam ikan keli (9-12 peratus) juga didapati antara yang tertinggi di kalangan mana- mana ikan air tawar atau masin, sama ada yang hidup di perairan tropika atau kawasan beriklim sederhana.

Sementara itu, Penyelidikan yang dikendalikan oleh Insitut Ikan Keli Amerika Syarikat mendapati bahawa ikan keli yang diternak dan diberi makan dengan pelet mempunyai sumber protein yang baik.

Kaya dalam protein dan lemak asid omega-3 serta rendah kolestrol dan lemak tepu; ia adalah ideal untuk diet kesihatan. Menurut satu kajian yang diterbitkan oleh jurnal Persatuan Perubatan Amerika, tahap sederhana lemak politepu dan asid lemak omega-3 memberi faedah kesihatan untuk gastrousus, neurologikal, kaediovaskular, sistem peredaran dalam badan.

Laporan itu juga menyebut bahawa pengambilan satu hingga dua sajian ikan keli seumpama dalam seminggu boleh mengurangkan separuh risiko kematian akibat serangan jantung.

Rabu, 16 November 2011

Khasiat kerang rebus




Anda penggemar masakan seafood khususnya kerang? Berbahagialah bagi anda jika gemar makan makanan yang satu ini. Kerang menurut penelitian mengurangi resiko serangan jantung.

Bagi penggemar seafood, sepiring kecil kerang rebus punya banyak manfaat dan sayang jika anda makan tanpa tahu khasiatnya.

Penelitian warga di Jepun tahun 2006 lalu membuktikan bahwa konsumsi kerang secara rutin 1-3 kali sebulan sebanyak 500 gram dapat membantu mengurangi resiko terkena serangan jantung dan serangan stroke. Sangat dianjurkan untuk menikmati kerang dengan cara direbus dan jangan digoreng, untuk mendapatkan manfaatnya yang lebih baik.

Sementara itu khasiat lainnya adalah dapat membantu menyembuhkan penyakit hepatitis. Air rebusan kerang dikonsumsi secara teratur untuk mendapatkan efek pemulihan yang dua kali lebih cepat jika anda terserang hepatitis. Kerang juga dikaitkan dengan vitalitas kaum lelaki.

Ini memang belum dilakukan penelitian tetapi dengan fakta kerang sebagai sumber protein haiwan yang baik dan berpengaruh pada kadar progesterone dan berhubungan langsung dengan libido anda.

Rabu, 9 November 2011

20 Petua Tradisional Yang Terpenting



1.MENURUNKAN BERAT BADAN

Jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda.
· Caranya : sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air mnuman setiap kali selepas anda makan tengah hari dan makan malam.
Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkan meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.


2.ELAK KENCING MALAM UNTUK ANAK KECIL

Perahkan sedikit air lemon di atas sesudu kecl madu lebah dan terus hirup. Amalkannya disebelah pagi dan sebelum masuk tidur. Mudah-mudahan, anak kecil anda akan berhenti kencing malam atau setidak-tidaknya dapat mengurangkan jumlah dia buang air kecil.

3.RASA GARAM DALAM MASAKAN

Untuk merasa garam dalam masakan memang menjadi masalah terutama jika anda berpuasa. Bagaimana cara terbaik untuk mengatasi masalah ini dengan meletakkan kuah di atas jari anda. Jika kuah itu tidak meleleh ia menandakan masakan anda cukup masin tetapi jika jari anda merasa perit ini menandakan masakan anda terlebih garam.

4.TEPUNG UBI PENAWAR RUAM

Cara yang baik untuk menghindarkan ruam dari tubuh bayi anda ialah dengan melumurkan tepung ubi selepas mandi. Pastikan bahagian-bahagian utama yang menjadi sasaran serangan ruam seperti di leher, punggung dan dada di lumur.

5.HILANGKAN URAT DI KAKI

Bagi ibu-ibu yang mengandung mereka sering mengalami masalah urat timbul di kaki dan ia berlarutan hingga bersalin. Di sini, ada satu petua untuk mengatasi maalah ini, ketika tidur anda mesti meletakkan kaki lebih tinggi dari kepala. Atau ambil sebesen air suam, rendamkan kaki anda selama 15 hingga 20 minit setiap hari. Lakukan hingga anda memperolehi hasil yang memuaskan. Atau, anda boleh mengurutnya perlahan-lahan dengan menggunakan minyak urut.

6.UBATI SAKIT DADA

Ambil beberapa ulas halia. Tumbuk hingga lumat dan perahkan airnya. Ambil satu biji telur ayam kampung. Keluarkan kuningnya sahaja. Campurkan bersama madu lebah tulin. Kacau rata-rata dan minum setiap pagi sebelum sarapan.

7.GARAM UBATI SAKIT GIGI

Sakit gigi memang amat menyeksakan.Apa lagi kalau terkena di tegah malam. Hendak ke klinik mungkin klinik tutup. Jadi anda terpaksa menanggung sakit sampai ke pagi. Kerana itu berikhtiarlah sebelum sakit gigi menimpa anda. Petua ini elok dilakukan bagi menghindar dari terkena sakit gigi. Caranya, campurkan sedikit garam halus pada ubat gigi apabila hendak menggosok gigi setiap pagi. Jika ini diamalkan, anda bukan sahaja dapat menghindarkan diri dari sakit gigi dan mulut, malah gigi anda juga akan menjadi lebih putih dan berseri.

8.MULUT BERBAU

Mulut berbau tentu menimbulkan masalah apabila hendak bercakap dengan seseorang. Untuk mengatasinya, cuba ikut petua ini. Ambil tujuh helai daun sirih. Racik halus, kemudian diramas dengan semangkuk air suam. Campurkan sedikit garam, kumurlah setiap hari dengan air itu. Insya-Allah masalah mulut berbau akan dapat diatasi.

9.PETUA SUBURKAN POKOK BUNGA

Taburkan sedikit serbuk kopi di sekeliling pangkal pokok bunga anda. Hasilnya, anda akan lihat pokok bunga subur menghijau.

10.UBAT DEMAM MALARIA

Daun betik yang masih muda ditumbuk hingga haluslau diperah. Air perahan ini bolehlah diminum sebagai ubat demam malaria. Selain itu, ia juga boleh diminum setelah selesai haid. Kerana ia boleh melancar dan membersihkan sisa-sisa darah kotor.

11.BAGAIMANA SEGARKAN TAUGE

Tauge akan lebih lama segar di dalam peti sejuk sekiranya anda memerahkan sedikit limau ke dalam air tempat anda merendamnya. Tetapi pastikan anda menukar airnya setiap hari.

12.BAWANG PUTIH HILANGKAN SAKIT KEPALA

Jika anda sakit kepala, cubalah petua ini untuk mengatasinya. Ambil seulas bawang putih dan dibelah dua. Kemudian tampalkan di sebelah kiri dan kanan kepala seperti menampal plaster. Biarkan sehingga sakit kepala hilang, lakukanlah berulang kali jika anda sering sakit kepala, dengan cara ini lama-kelamaan sakit kepala akan hilang.

13.HILANGKAN PAHIT PUCUK BETIK

Pucuk betik memang enak jika dicelur dan dijadikan hidangan dengan sambal belacan. Tetapi ada ketikanya daun betk yang diambil itu pahit. Untuk mrnghilangkannya, cuba anda masukkan beberapa helai daun jambu batu atau dua tiga biji buah pinang masak ketika merebusnya.

14.BATUK

Banyak cara mengubat penyakit batuk. Antaranya ialah : ambil seperempat biji buah pala, setengah biji limau nipis dan satu sudu kecil minyak kayu putih. buah pala diparut, limau nipis diperah ambil airnya. Campurkan kedua-dua bahan itu menjadi satu dengan dicampurkan minyak kayu putih. setelah itu gosoklah dibelakang pesakit. Ramuan ini hanya untuk sekali pakai. Lakukan rawatan seperti ini dua kali sehari selama tiga hari berturut-turut. Insya-Allah, penyakit batu akan segera sembuh.

15.BATUK BERTERUSAN

Penghidap penyakit batuk boleh menyebabkan badannya menjadi kurus. Baruk sering melanda di sebelah malam, sehingga pesakit tidak dapat tidur lena. Kalau berlanjutan, sisi rumah turut terganggu. Kalau keadaan seperti ini mengganggu diri anda, ubatilah dengan daun lidah buaya (ambil isinya sahaja), dihiris halus-halus kira-kira 20gm, kemudian dibubuh madu kira-kira 40cc. Ramuan ini diberi minum dua kali sehari selama lebih kurang tujuh hari.
Penderita perlu berpantang seperti berikut:
· Jangan terlalu banyak makan makanan manis
· Jangan tidur tidak menentu (jangan kurang tidur)
· Jangan masukkan jari ke dalam mulut (seperti kebiasaan kanak-kanak)
· Jangan makan banyak mekanan pedas
· Perbanyakkan gizi (zat) dalam makanan seharian.

16.PENAWAR PENGSAN

Sekiranya anda terjumpa seseorang yang pengsan atau tidak sedarkan diri, segeralah ambil air segelas dan bacakan ‘Ayat Kursi’ sebanyak sebelas kali. Sapukan air itu ke muka. Kepala dan badannya. Kemudian tiup pada telinganya sambil menyebut namanya (jika tahu namanya). Buatlah dengan tenang dan penuh sabar. Insya-Allah, dia akan sedar dari pengsannya.

17.BENGKAK BUAH DADA

Khusus bagi wanita, sekiranya selalu terasa sakit atau bengkak di pangkal buah dada, atasilah dengan petua ini. Ambil kayu atau teras pokok sepang. Asahkan dengan sedikit air. Campurkan sedikit kapur sirih. Sapulah ramuan tersebut berulang kali. Seelok-eloknya dilakukan pada waktu malam.

18.RAMBUT SELALU GUGUR

Bagi mengatasi rambut selalu gugur, ambil lendir daun lidah buaya, lendir pokok bunga raya dan lendir pokok litup bumi. Semuanya dimasukkan dalam satu bekas. Kemudian campur sedikit minyak zaitun. Sapulah di seluruh rambut lepas mandi malam dan bungkus kepala dengan tuala selama setengah jam. Bangun pagi barulah dicuci. Amalkan seminggu sekali. Selain rambut tidak gugur, rambut juga lambat beruban.

19.HILANGKAN KESAN LEBAM BAWAH MATA

Bagi mereka yang memakai cermin mata, sudah tentunya di bawah mata akan kelihatan kasar dan hitam serta ada kesan lebam. Untuk mengembalikan kelembutan kulit pada bahagian itu, mudah saja. Ambil sedikit minyak sapi dan sapukan pada bawah mata perlahan-lahan bermula dari kanan ke kiri. Kemudian biarkan 10 hingga 15 minit. Lakukannya pada sebelah malam sebelim hendak tidur. Tetapi ingat, selepas tempoh itu, bersihkan semula muka anda kesan positif beberapa hari kemudian.

20.ASAM GELUGUR UBAT SAKIT TEKAK

Dewasa ini dalam keadaan cuaca yang tidak menentu, ramai yang menderita sakit tekak. Petua mudah menghilangkan sakit tekak, ambil beberapa keping asam gelugur, dibakar hingga hangus. Selepas itu, tumbuk dan gaulkan dengan sedikit air sirih. Kemudian sapukan pada bahagian tekak yang sakit. Insya- Allah sakit tekak anda akan cepat sembuh.

Sabtu, 5 November 2011

Petua Hilangkan Bau Prengus Daging Kambing




Salah satu hal yang membuat banyak orang malas untuk mengolah sendiri daging kambing adalah daging kambing biasanya memancarkan bau prengus. “Bau prengus ini berasal dari feromon yang dihasilkan tubuh kambing, terutama kambing jantan,” ujar Chef Haryo Pramoe, dalam acara “Berbagi Kehangatan Masakan Kambing Bango Jelang Perayaan Idul Adha” di Rumah Maroko, Menteng, Jakarta Pusat, beberapa waktu lalu.

Banyak cara yang bisa dilakukan untuk menghilangkan bau prengus dari daging kambing.

1. Teknik memotong. “Yang paling penting adalah bagaimana cara menyembelihnya,” ujar Chef Haryo. Menurutnya, jika Anda memutuskan untuk menyembelih kambing, jangan gunakan tangan yang sama untuk memotong dan menguliti daging. Bau prengus ini terutama berada di tanduk kambing sehingga jika tangan kiri Anda sudah memegang tanduk dan menguliti kambing, jangan gunakan tangan yang sama untuk memegang bagian dagingnya.

2. Proses aging. Sebelum diolah lebih lanjut, daging ini jangan langsung dimasak karena selain akan menimbulkan bau prengus, juga akan membuat daging kambing terasa lebih alot karena kambing ini disembelih dalam keadaan tegang. Setelah daging dikuliti, sebaiknya gantung kambing utuh ini dengan posisi terbalik kepala di bagian bawah, atau yang biasa disebut sebagai proses aging.

“Proses ini bertujuan menghilangkan sisa darah yang masih ada dalam tubuh kambing,” ujarnya. Proses aging ini dilakukan selama sekitar 24 jam. Alternatif lain adalah memasukkannya ke dalam lemari es dengan suhu 4 derajat celsius dan membungkusnya dengan handuk bersih.

3. Minimalkan penggunaan air. Banyak orang yang menyarankan agar tak berbau prengus, daging kambing sebaiknya tidak dicuci. Namun, hal ini tidak sepenuhnya benar. “Sebenarnya tidak masalah jika harus dicuci, namun harus segera dikeringkan kembali dengan handuk bersih,” ujarnya. Namun, hindarkan seminimal mungkin daging kambing dari air jika belum akan diolah.

4. Tambahkan ketimun. Remas daging kambing yang sudah dipotong-potong bersama dengan irisan ketimun selama beberapa menit. Getah dalam ketimun bisa membuat aroma prengus daging kambing ini benar-benar hilang.

5. Gunakan bumbu dapur. Untuk menghilangkan bau prengus, gunakan campuran beberapa bumbu dapur seperti kunyit, jahe, salam, sereh, dan lengkuas yang sudah dihaluskan ke dalam campuran rebusan. Bumbu-bumbu halus ini diyakini bisa menghilangkan bau prengus ketika daging direbus sampai daging ini empuk.

Khamis, 3 November 2011

Ingin Tidur Lelap? Minum Jus Ceri



Anda bermasalah dengan tidur? Cobalah mengonsumsi jus ceri. Peneliti dari School of Life Sciences di Northumbria University, London, Inggris, belum lama ini, menemukan bukti, minum jus ceri dapat membantu tidur malam dengan lelap selama ekstra 25 menit.

Menurut sebuah sumber, penelitian mereka juga menemukan, secara teratur mengonsumsi jus ceri dapat meningkatkan kualitas tidur. Jus ceri Montmorency secara signifikan dapat meningkatkan kadar melatonin dalam tubuh, yaitu hormon yang mengatur waktu Anda tidur. Temuan ini bisa bermanfaat bagi mereka yang sulit tidur karena pekerjaan, insomnia, shift atau jet lag.

Penelitian yang dipimpin Dr Glyn Howatson ini menggunakan 20 orang partisipan yang minum 30 ml jus ceri atau jus plasebo dua kali sehari selama tujuh hari. Kemudian, sampel urin dikumpulkan dari semua peserta sebelum dan selama penyelidikan. Hal ini dilakukan untuk menentukan tingkat melatonin, senyawa alami yang sangat mempengaruhi siklus tidur-bangun manusia.

Dr Glyn Howatson menemukan partisipan yang minum jus ceri selama sepekan memiliki peningkatan signifikan daripada peminum plasebo jus. Pada pengukuran actigraphy, para peserta yang mengonsumsi jus ceri memiliki peningkatan waktu tidur lelap sekitar 15 menit.

Dengan total 25 menit waktu tidur lelap dan peningkatan 5 sampai 6 persen dalam efisiensi tidur mereka. Selain itu, peminum jus ceri melaporkan waktu tidur siang mereka juga berkurang, dibandingkan dengan mereka yang meminum jus plasebo.

Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1