Nuffnang Ads

Isnin, 31 Januari 2011

Awas serangan nyamuk Untut pada alat kelamin



INFO:


Kebanyakan orang hanya tahu filariasis atau kaki gajah sebagai penyakit yang menyerang kaki atau lengan. Tapi filariasis juga senang menyerang alat kelamin, terutama pria. Pembengkakan alat kelamin disebabkan masuknya larva mikrofilaria yang umumnya berasal dari cacing Brugia timori.

"Larva akan masuk ke pembuluh limfe (getah bening) di daerah skrotum (kulit buah zakar) dan mengakibatkan pembengkakan alat kelamin (hidrokel)," ujar Dr Rochani, seorang dokter bedah spesialis urologi dari RSCM, dalam acara temu media Iluni FK di Fakultas Kedokteran UI, Salemba, Jakarta.

Menurut Rochani, kasus hidrokel ini banyak terjadi di daerah timur Indonesia. "Seperti nama cacingnya saja (B. timori), hidrokel banyak terdapat di NTT, Papua, Flores, dan daerah timur lainnya. Tapi sekarang mulai banyak juga di Bekasi," tutur Rochani.

Menurut WHO, ciri-ciri skrotum (kulit buah zakar) membengkak adalah testisnya tidak teraba dan alat kelaminnya bisa tembus cahaya karena adanya tumpukan kelenjar getah bening pada kemaluannya.

Seorang pria yang sudah mengalami hidrokel akan mengalami gangguan beraktivitas terutama dalam berhubungan seksual. Tapi tak usah khawatir, hidrokel bisa diatasi dengan operasi.

"Setelah operasi, alat kemaluannya bisa normal lagi dalam waktu 6 bulan. Pria itu juga masih bisa punya anak karena selama mengalami hidrokel, proses spermatogenesisnya tidak terganggu," jelas Rochani.


Prinsip dari operasi hidrokel adalah mengubah aliran pembuluh limfe lewat testis dan mengeluarkan cairan limfe yang menumpuk di dalam skrotum. Seminggu setelah operasi, pasien bisa beraktivitas lagi dan dalam waktu 6 bulan alat kelaminnya akan kembali seperti semula.

"Tapi jika testisnya sudah rusak, maka proses spermatogenesisnya akan terganggu dan kemungkinan punya anak jadi susah. Itu bisa terjadi kalau hidrokel tidak diobati selama 10 tahun," kata Rochani.

Untuk itu, Rochani menganjurkan agar pengobatan terus dilakukan secara berkesinambungan jika seseorang sudah ketahuan terinfeksi mikrofilaria. "Semakin cepat ketahuan semakin baik karena hidrokel ini terjadi perlahan selama bertahun-tahun," katanya.

Pengobatan setahun sekali dengan obat Diethyl Carbamazin (DEC) dan Albendazol selama 5 tahun bisa membunuh cacing dan larva mikrofilaria secara total.

Menurut ahli parasitologi, Prof Saleha Sungkar, cacing filaria sebenarnya bisa mati sendiri setelah 6-10 tahun. Tapi siapa yang mau menunggu selama itu hingga alat kelaminnya bengkak?

Ahad, 30 Januari 2011

Senarai makanan yang bahaya kesihatan. Amat menakutkan




Kini masyarakat kita telah mula peka terhadap kesihatan dan makanan yang bahaya pada kesihatan. Memang menakutkan apabila membaca bermacam-macam keburukan makanan yang dimakan setiap hari. Ditambah lagi pelbagai penyakit yang dihidapi oleh golongan muda membuatkan kita lebih berwaspada.

Namun tahukah anda, kita telah menggunakan pelbagai makanan yang merbahaya pada kesihatan semenjak dulu lagi. Antara makanan tersebut seperti dibawah:

1. Ayam yang disuntik dengan hormon pembesaran
2. Kebanyakkan daging lembu telah ditambah dengan bahan pengawet dan pewarna
3. Ikan yang mengandugi PCB, sisa pencemaran dan air pengawet.
4. Beras yang di diputihkan dengan bahan kimia.
5. Buah import telah di sembur dengan air pengawet 5-7 kali agar tahan berbulan-bulan.
6. Roti mengandungi bahan kimia pelembut
7. Hampir kesemua makanan yang di bungkus mengandugi bahan pengawet.
8. Daun Teh yang kita minum mengandungi sisa racun serangga
9. Hidangan fast food mengandungi tahap trans fat yang tinggi
10. Kimia pada plastik boleh menyerap ke dalam makanan
11. Dan banyak lagi.

Semua ini bahaya kesihatan terutamanya pada organ-organ tubuh dan sistem peranakan kita.

Sebenarnya tubuh kita mempunyai sistem imun dan organ-organ yang berperanan membersihkan dan memulihkan kesihatan kita pada keadaan asal. Inilah menjadikan kita masih lagi sihat walaupun telah consume atau memakan makanan ini. Namun pemakanan yang berlebihan barulah boleh menjejaskan kesihatan kita dan merosakkan organ-organ di dalam tubuh kita.

Sama seperti sebuah mesin pembersihan di indah water. Ia berfungsi dengan baik jika kotoran yang masuk pada tahap terkawal. Tetapi jika kotoran yang dimasukkan pada kuantiti banyak dan berlebihan, sudah pasti mesin pembersihan tersebut akan overload dan rosak kerana tidak dapat menampung jumlah kotoran yang tinggi. Sama jugalah pada organ-organ di dalam tubuh kita.

Dan tahap bahaya sesuatu makanan ada tinggi dan rendah. Elakkan memakan makanan yang bahaya tahap tinggi.

Oleh itu cara terbaik menjaga kesihatan ialah memakan dengan sederhana dan tidak berlebihan. Ini semua sebenarnya telah diajar di dalam agama islam. Kita dilarang makan berlebihan, berhenti makan sebelum kenyang , mengisi 1/3 perut dengan makanan, 1/3 perut dengan air dan 1/3 perut dengan udara. Berapa ramaikah kita mengamalkannya.

Inilah sebenarnya salah satu punca ramai menghidapi penyakit.

Salah satu cara lagi meningkatkan kesihatan ialah dengan senaman. Senaman juga amat penting dalam meningkatkan kualiti organ dan sistem imun kita. Dengan senaman kita dapat mengeluarkan toksik-toksik di dalam badan melalui peluh. Ia juga mampu menguatkan otot, organ-organ dan kelenjar di dalam badan. Oleh itu lakukan sedikit senaman setiap hari bagi menguatkan sistem imun anda.

Kehidupan yang ceria juga sebenarnya meningkatkan kesihatan anda. Ia membantu peredaran darah dan pernafasan berfungsi dengan lebih baik. Elakan dari tekanan, kerana ia hanya menyebabkan ketegangan otot dan ketahanan sistem imun kita menurun. Dan seterusnya menyebabkan kita terdedah dengan pelbagai penyakit.

Sebenarnya fikiran positif sangat membantu menceriakan hidup kita. Namun lebih ramai memilih untuk berfikiran negative. Nak tahu sebabnya. Itulah kerja syaitan-syaitan yang menghasut di sekeliling kita. Dari zaman Nabi Adam sehingga sekarang tidak mati-mati. Oleh itu berhati-hatilah dengan fikiran negatif.

Jumaat, 28 Januari 2011

Kacang Merah Jawara Nutrisi



Kacang merah jawara karena kaya akan nutrisi yang penting untuk tubuh.

Kacang merah sarat akan antioksidan dan juga protein, folat, mineral dan serat. Kacang merah juga mengandung pati tahan cerna (resistant starch), salah satu komponen pangan yang kini menjadi sorotan.

Pati tahan cerna telah terbukti manfaatnya untuk kesehatan, seperti meningkatkan kemampuan tubuh dalam membakar lemak, membuat perut kenyang lebih lama, mengontrol gula darah, bahkan mengurangi risiko kanker.

Penelitian juga menunjukkan vitamin B1 yang ada dalam kacang merah bisa meningkatkan kemampuan otak dan mencegah penyakit Alzheimer.

Masukkan kacang merah dalam daftar menu Anda. Rasanya yang lezat sangat cocok dimakan langsung atau dijadikan sup. Tak ingin repot-repot merebusnya? Kacang merah dalam kalengan bisa menjadi alternatif.

Rabu, 26 Januari 2011

10 Perkara keistimewaan Telur




Telur sebagai menjadikan bahan makanan, telur memenuhi kebutuhan zat yang diperlukan tubuh. Rasanya cukup sedap, mudah dicerna dan sesuai dipergunakan semua golongan umur, sejak dari bayi lagi, Kelebihan lain dari telur adalah boleh diolah menjadi berbagai jenis lauk pauk yang lazat dan sedap.

Untuk mengenali lebih dekat sumber zat yang murah ini, inilah 10 fakta menarik tentang telur yang mungkin belum kita ketahui.

1. Telur mempunyai nilai kegunaan protein (net protein utilization) 100 persen. Dibandingkan dengan daging ayam (80 persen) dan susu (75 persen).

2. Kulit telur adalah dari kalsium karbonat yang juga merupakan bahan utama beberapa jenis antacids. Sekitar 9-12 persen berat telur terdiri dari kulitnya. Kulit telur juga mempunyai pori-pori sehingga oksigen boleh menyerap serta karbon dioksida.

3. Putih telur terbuat dari protein yang disebut albumen dan juga mengandung niacin (vitamin B3), riboflavin (vitamin B2), klorin, magnesium, potasium, sodium dan sulfur. Putih telur ini mengandung 57 persen dari protein telur.

4. Warna kuning dari telur ditentukan oleh makanan ayam betina. Makin banyak padi yang makan akan menjadikan pigmen kuning dan orange dan makin kentallah warna kuning telurnya.

5. Warna telur juga bervariasi sesuai usia dan faktor lainnya. Menurut Egg Safety Center, Amerika, warna putih telur yang agak keruh justru menandakan telur itu segar. Warna putih yang jernih menandakan telur itu berasal dari ayam yang sudah tua. Hindari mengonsumsi telur yang warna putih agak merah muda atau berubah warna lain.

6. Terkadang ada sedikit darah dalam telur. Darah ini berasal dari pembuluh darah di kuning telur yang pecah. Namun telur ini tetap aman dipergunakan.

7. Ketika ditetaskan, suhu telur sekitar 40,5 derajat Celcius. Semakin dingin, cairan di dalamnya akan mengendap dan terbentuk sel udara antara dua lapisan telur.

8. Seekor ayam betina mampu bertelur 250-270 telur setiap tahunnya.

9. Sebagian besar rakyat Amerika lebih menyukai telur ayam yang berwarna putih. Di Indonesia, telur ayam kebanyakan berwarna coklat.( Di Malaysia rata-rata kebanyakannya berwarna coklat dan warna putih pula telur ayam kampung).

10. Dibandingkan dengan telur ayam, telur itik memiliki bau yang lebih amis dan kulitnya memiliki pori yang lebih besar sehingga lebih sesuai dijadikan telur asin.

Ahad, 23 Januari 2011

Labu, Penawar Gigitan Binatang Berbisa



SEBAHAGIAN besar masyarakat kita cukup kenal dengan buah labu.Tanaman yang batangnya merambat ini mudah tumbuh di tanah gembur. Demikian juga di lahan persawahan pada musim bera, sangat potensial ditanami labu.

Batang padi dan jeramai yang masih berserak di lahan persawahan sangat potensial menjadi media tumbuh tanaman labu. Jeramai selain tempat merekat urat batang labu, juga mengan-dung pupuk sehingga menjaga stabilitas kesuburan labu hingga masa panen. Batangnya menjalar, daunnya lebar agak berbulu dan apabila buah labu sudah berkembang besar, buahnya licin mengkilat dan keras.

Labu kuning dapat tumbuh baik di dataran tinggi dan rendah perawatannya sangat mudah dan praktis.Untuk membudidayakannya tidak terlalu menita perhatian khusus.

Labu kuning merupakan bahan pangan yang mudah dijumpai dan merakyat kaya akan vitamin A dan C, mineral, serta karbohidrat. Daging buahnya labu mengandung antiokisidan sebagai penangkal pelbagai jenis kanker.

Sejauh ini pemanfaatan buah labu belum optimal. Masih sebatas makanan dengan cita rasa yang enak apabila sempurna pengolahannya. Bukan hanya buahnya yang dapat dijadikan sayur namun daunnya berfungsi sebagai sayur dan bijinya bermanfaat untuk dijadikan kuaci.

Suatu hal yang jarang diketahui orang selama ini, rupanya air buahnya berguna sebagai penawar racun binatang berbisa, sementara bijinya menjadi obat cacing pita. Adapun air buah labu dimaksud yakni apabila dibelah buah yang sudah matang, di dalamnya terdapat endapan air.

Air buah labu tersebut terasa dingin, rasanya sedikit payau.Namun air buah labu itulah yang dapat dijadikan penawar bisa apabila kita digigit ular, lipan, kala jengking dan binatang berbisa lainnya.

Demikian juga dengan biji-nya, apabila sudah kering dapat digongseng, kemudian ditumbuk halus dapat dijadikan obat cacing bagi anak-anak dengan meminumkannya ketika si anak menjelang tidur.

Sebagai upaya memenuhi kebutuhan pangan bagi penduduk seperti di tanah air yang hidup dalam lingkungan yang majemuk, memiliki anekaragam kebudaya dan sumber pangan spesifik, sesuai denganunsur kedaerahan masing-masing.

Labu kuning (Cucurbita moschata), dalam bahasa Inggris dikenal sebagai pumpkin, termasuk dalam konxoditas pangan yang pemanfaatannya masih sangat terbatas. Selain daun, bagian dari tanaman inl yang memiliki nilai ekonomi dan zat gizi terpenting adalah buahnya. Walaupun tanaman labu kuning dipercaya berasal dari Ambon (Indonesia), budidaya tanaman tersebut secara monokultur dan besar-besaran belum lazim dilakukan oleh masyarakat kita. Tingkat konsumsi labu kuning di Indonesia masih sangat rendah, kurang dari 5 kg per kapita per tahun. Konsumsi lahu kuning mencapai puncak pada bulan Ramadhan. Sebab, komoditas ini sangat cocok untuk diolah menjadi kolak, yang umumnya menjadi menu utama pada saat berbuka puasa.

Selasa, 18 Januari 2011

Lempoyang: Cegah kanser pangkal rahim

Ahmad Bustamam Abdul menunjukkan vaksin merawat penyakit kanser pada majlis mempromosi hasil penyelidikan UPM, Serdang, semalam.


KUALA LUMPUR:--Lempoyang iaitu sejenis herba tempatan mampu mencegah dan merawat kanser pangkal rahim apabila hasil penyelidikan Universiti Putra Malaysia (UPM) mendapati bahan semulajadi itu berjaya menghalang perkembangan kanser di dalam tubuh wanita.

Penyelidik Institusi Biosains (IBS) UPM, Dr. Ahmad Bustamam Abdul berkata, keputusan ujian makmal UPM mendapati herba itu bertindak balas terhadap sel-sel kanser tanpa mengganggu sel dan tisu normal yang lain.

Katanya, bahan semulajadi itu boleh diproses sebagai produk perubatan herba dan ia juga selamat digunakan pada dos yang tinggi dan akan dikomersialkan dalam bentuk douches dan suppositori.

''Kanser pangkal rahim merupakan kanser kedua paling berbahaya bagi golongan wanita selepas kanser payu dara. Ubat herba ini jelas menunjukkan bahawa tumbuhan herba tempatan mampu mencegah dan merawat penyakit ini.

''Ia boleh digandingkan dengan rawatan antikanser secara kemoterapi dan mampu mengurangkan pemilihan ubat sintetik untuk rawatan kanser," katanya ketika berucap pada majlis mempromosi hasil penyelidikan UPM di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Naib Canselor Penyelidikan dan Inovasi (P&I), Prof. Dr. Saleh Jaafar dan Timbalan Pengarah Bahagian Promosi dan Pusat Pengurusan Kajian UPM, Prof. Dr. Samsilah Roslan.

Jelas Ahmad Bustamam, kos pemprosesan bahan semulajadi itu tidak mahal dan beliau memberi jaminan bahawa harganya adalah murah jika dibandingkan dengan ubat sintetik.

''Produk ini merupakan bahan semulajadi yang diekstrak daripada tumbuhan herba tempatan. Sememangnya ia lebih murah kerana bahan semulajadi ini mudah dikomersialkan dan peraturan mengenainya lebih longgar serta fleksibel berbanding ubat sintetik," katanya.

Menurutnya, douches merupakan bahan untuk mencuci bahagian pangkal rahim manakala suppositori digunakan dengan cara memasukkan ubat herba (pepejal) ke dalam faraj yang kemudiannya akan larut dengan sendirinya.

Sementara itu Salleh berkata, bahan semulajadi itu kini berada di peringkat terakhir pembangunan produk.

''Saya harap syarikat farmaseutikal tempatan mengambil peluang ini untuk memasarkan bahan semulajadi ini sebagai produk anti kanser di pasaran global.

''Selain itu, saya juga mahu semua syarikat farmaseutikal memanfaatkan produk ini dengan sebaik mungkin tanpa perlu memikirkan keuntungan semata-mata," katanya.

Isnin, 17 Januari 2011

Tanduk rusa boleh ubati penyakit

Tanduk rusa dibekukan sebelum dihantar ke sebuah syarikat bio teknologi yang terletak di Taman Perindustrian Malaysia (TPM) di Raub, Pahang.


APABILA bercakap tentang rusa, ramai yang terbayang akan dagingnya yang enak untuk di makan. Sebab itu juga haiwan itu mula diternak secara komersial bagi memenuhi permintaan terhadap dagingnya.

Tetapi khasiat yang ditawarkan oleh rusa bukan sekadar daging. Tanduknya juga sebenarnya mempunyai nilai yang lebih tinggi kerana mempunyai khasiat perubatan tertentu.

Laporan oleh beberapa jurnal perubatan menunjukkan tanduk rusa mempunyai khasiat untuk mengubati beberapa jenis penyakit terutama penyakit dalaman.

"Terdapat laporan daripada pakar perubatan dan jurnal dari universiti Amerika Syarikat, Korea Selatan, Jepun, Australia dan New Zealand yang telah membuat kajian tentang tanduk rusa.

"Oleh itu, saya yakin potensi khasiat tanduk rusa boleh dikembangkan dan mengambil inisiatif sendiri membuat kapsul untuk merasai kesannya," kata Muhammad Akhbar Chiraghdin yang mengusahakan ternakan rusa untuk tujuan itu.

Daripada laporan yang disiarkan dalam jurnal-jurnal yang dibacanya itu, Muhammad Akhbar mengambil risiko untuk menternak rusa bagi mendapatkan tanduknya.

Beliau sebelum ini pernah terlibat dalam pelbagai bidang ternakan termasuk lembu dan kambing.

Daripada pengalaman tersebut beliau mendapati menternak rusa lebih mudah kerana ia lebih tahan penyakit.

Lagi pula ternakan rusa untuk tanduk tidak memerlukan haiwan itu disembelih.

Beliau yang kini mempunyai 2,000 ekor rusa berkata, tanduk-tanduknya akan dipotong setahun sekali.

Kerja-kerja pemotongan itu katanya, dilakukan dengan teliti supaya haiwan tersebut tidak cedera dan boleh kekal hidup hingga 15 tahun.

Setiap kali 'dituai' kata beliau, tanduk yang diperolehi ialah sekitar 50 kilogram.

"Kami akan potong semasa tanduk berusia 40 hari dan dipotong setahun sekali. Tanduk akan dibekukan sebelum dihantar ke sebuah syarikat bio teknologi yang terletak di Taman Perindustrian Malaysia (TPM) di Raub, Pahang," katanya.

Jelasnya, kilang berkenaan yang beroperasi di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) akan membuat kapsul dengan mengeringkan, memotong dan menghancurkan tanduk tersebut untuk dijadikan kapsul.

Mengenai kaedah pembuatan, beliau berkata, hanya syarikat itu yang tahu caranya tanpa meminggirkan khasiatnya.

Beliau juga ada membuat kapsul secara kecil-kecilan untuk dijual pada kenalan rapat dan juga ahli keluarga lain.

Katanya, sebelum dipasarkan ke pasaran domestik, beliau melakukan ujian keberkesanan khasiat pil tanduk rusa ke atas dirinya.

"Saya pernah terjatuh dan patah tulang. Doktor yang merawat saya suruh saya berehat tetapi saya mahu ke ladang. Dengan mengambil beberapa biji kapsul tanduk rusa, alhamdulillah saya beransur pulih dan kembali bekerja seperti biasa," jelasnya.

Apabila diberikan kepada rakan lain yang mempunyai penyakit tertentu mereka juga memberi maklum balas positif bahawa kapsul tanduk rusa mempunyai khasiat.

"Oleh itu, saya tidak menoleh kebelakang dengan menghantar sampel tersebut kepada Biro Farmasi Negara dan Kementerian Kesihatan untuk mendapatkan status kelulusan untuk dijual di pasaran tempatan," jelasnya yang dijangka mendapat keputusan pada Mac ini.

Berdasarkan pengetahuannya, tiada pihak yang menjalankan perusahaan itu dan beliau mengambil langkah berani untuk melakukannya.

Namun, atas permintaan tinggi beliau tidak dapat memenuhi kehendak pengguna kerana jumlah pengeluaran tanduk rusa kurang menampung pasaran.

Ahad, 9 Januari 2011

Biji Anggur Boleh Cegah Barah



Selama ini orang mengenal anggur sebagai buah yang enak dan menyehatkan. Tahukah Anda, makan anggur sekaligus bijinya ternyata jauh lebih berkhasiat karena kandungan antioksidannya yang mampu meredam risiko kanker kulit?

Sebagian orang pasti berpikir dua kali jika diajak makan anggur dengan bijinya sekaligus. Mungkin terasa aneh karena selama ini orang sengaja membuang bijinya. Bahkan, saat sedang asyik menikmati, akan merasa risih jika ada biji yang tersangkut, dan spontan melepehnya. Tak heran, orang lebih mencari buah anggur dengan sedikit atau tanpa biji.

Mulai sekarang, buang rasa enggan itu. Pasalnya, berbagai penelitian mengungkapkan, selain kaya antioksidan, anggur potensial dikembangkan sebagai solusi alami antikanker, terutama meredam kelainan sel kulit akibat terpapar sinar matahari. Artinya, seperti kulit dan daging buahnya, biji-biji anggur pun berlimpah senyawa berkhasiat.

Itulah kesimpulan peneliti dari Universitas Alabama, Amerika Serikat, terhadap tikus percobaan. Dalam risetnya, sekelompok tikus tanpa bulu diekspos sinar ultraviolet (UV). Beberapa diberi makanan tambahan (ekstrak) mengandung bahan kimia berasal dari biji anggur (grape seed proanthocyanidins/GSPs), sedangkan tikus lain diberikan makanan biasa tanpa suplemen.

Berdasarkan pengamatan dan hasil tes laboratorium, tikus yang diberi tambahan ekstrak GSPs bereaksi positif dan cukup efektif menghambat pengaruh buruk UV, yang bisa mencetuskan zat karsinogenik (pencetus kanker). Tumor yang ada di tubuh tikus-tikus itu 78 persen lebih kecil daripada yang tidak diberi ekstrak biji anggur.

Tekan pembentukan estrogen Dalam presentasi yang disampaikan Dr Santosh K Katiyar dalam suatu konferensi tahunan American Chemical Society, disebutkan bahwa GSPs memiliki antioksidan aktif. Seperti diketahui, sinar UV bisa menghambat sistem kekebalan dan masalah tersebut bisa dihindari berkat GSPs.

Ia menganjurkan konsumsi ekstrak GSPs secara teratur sebagai suplemen harian untuk meningkatkan imunitas tubuh dari serangan radikal bebas sekaligus menekan risiko dan menghindari bahaya kanker kulit.

Sementara itu, peneliti Shiuan Chen PhD dari Beckman Research Institute of the City of Hope menjelaskan bahwa jus anggur (dengan bijinya) efektif menekan pertumbuhan sel kanker dengan mencegah sintesis hormon estrogen yang berperan besar dalam perkembangan kanker payudara.

Melalui tes laboratorium, jus buah dan biji anggur terbukti mampu menghentikan produksi hormon estrogen dalam sel. Penelitian terakhir menggunakan tikus yang ditanami sel tumor menunjukkan, ukuran tumor tikus yang diberi 0,5 mililiter jus anggur selama lima minggu hanya sepertiga dari yang tidak diberi jus anggur. Penelitian tahun lalu menunjukkan, ekstrak anggur merah (bukan anggur putih) mengandung senyawa yang sama dengan yang ada di jus anggur dan dapat menekan pembentukan estrogen.

Pilih warna gelap Di dalam negeri memang belum ada penelitian resmi, barangkali karena negeri kita bukan penghasil dan konsumen anggur besar. Namun, secara empiris, diakui manfaat biji dan buah anggur bagi kesehatan.

Hal itu seperti diungkapkan Pudji Rahayu, pengembang tanaman obat di Depok, Jawa Barat. Sudah lama ia memanfaatkan biji anggur sebagai campuran jus untuk ramuan peningkat daya tahan tubuh.

”Tak usah banyak-banyak, cukup lima sampai sepuluh butir buah anggur jika dijadikan campuran buah atau herba lain. Sebaiknya pilih yang berwarna gelap, seperti ungu dan biru, karena bijinya lebih banyak. Cara ini memudahkan bagi yang kemampuan mengunyahnya mulai berkurang, terutama kaum usia lanjut,” katanya.

Meski begitu, perlu diperhatikan bahwa mengonsumsi anggur bersama kulit buah dan bijinya bisa membuat iritasi pada penderita gangguan lambung. Karena itu, bila pencernaan Anda termasuk sensitif, sebaiknya jangan mengosumsi ketika perut kosong. Latihlah pencernaan Anda dengan mengosumsinya dalam jumlah terbatas sambil mengamati reaksinya.

Jadi, mulai sekarang tentu tak ada alasan lagi untuk menolak makan anggur bersama kulit dan bijinya karena lebih bermanfaat dan berkhasiat. (Surya News Jakarta)

Ahad, 2 Januari 2011

Petua Nak Elak Rambut Gugur







Seperti yang kita sedia maklum, mencegah itu lebih baik daripada mengubati, kan? Oleh itu, bagi anda yang sayangkan rambut tu, saya ada satu petua mencegah atau elak rambut gugur.


Petua kecantikan ini boleh dilakukan terus kalau anda ada tembikai kat rumah tu. Langkah-langkah yang perlu anda lakukan ialah:

1. Selepas anda makan buah tembikai, jangan dibuang dulu kulitnya.
2. Sebaliknya, gunakanlah bahagian kulit tembikai tu(rujuk gambar di atas) dengan menggosokkannya pada kulit kepala anda.
3. Kemudian biarkan ia meresap ke kulit kepala anda. Tunggu dalam 15 ke 30 minit dan cucilah sampai bersih.
Kalau anda nak biarkannya semalaman pun boleh. Buat sebelum masuk tidur dan keesokannya baru cuci. Gunakan shower cap atau balut dengan kain supaya tak meleleh kat bantal nanti. Karang tak pasal-pasal lak semut yang datang.
4. Amalkan petua ni hanya sekali dalam seminggu

Inshaallah..rambut gugur dapat diatasi..

Tajaan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

RADIOKITA STESEN 1